KUNSTPROJEKT MASKER & FABELDYR
masker og fabeldyr.
Dag 1 – Maskernes verden
Vi starter med et oplæg om masker fra forskellige kulturer fx. afrikanske, antikke og ceremonielle masker. Vi taler om deres udtryk, betydning og brug, og lader os inspirere af deres former og funktioner. Derefter skaber eleverne deres egne masker: først fladt i ler, og siden formes de direkte på elevens ansigt, så de får et personligt præg. Fantasien er drivkraften i processen – børnene bestemmer selv udtryk og detaljer, mens vi afslutter med begitning (maling med farvet ler).
Dag 2 – Fantasiens fabeldyr
På anden dagen modellerer eleverne deres egne fabeldyr med udgangspunkt i deres fantasi. Fokus er at skabe selve figuren – hvordan den ser ud, hvilke særtræk den har, og hvordan den formes i leret. Undervejs kan vi arbejde med detaljer som overflader og strukturer, der giver dyrene karakter. Som et ekstra greb – fx når vi vender tilbage fra en pause, kan vi lade eleverne skabe et lille landskab eller en scene, som dyret kan stå på. Det kan være et bjerg, en hule eller et stykke vand. På den måde kan fabeldyret få sit eget univers, men altid som et supplement til selve figuren. Oplevelser på Guldagergaard I løbet af de to dage kan eleverne også forvente at få en rundvisning på Guldagergaard. Her oplever vi skulpturparken, og hvis det passer ind i programmet, får vi desuden en rundvisning i ovngården, hvor de keramiske brændinger finder sted
