Guldagergaard

KUNSTPROJEKT MASKER & FABELDYR

Vi inviterer jeres klasse til at deltage i et spændende, to-dages kunstprojekt, hvor eleverne får mulighed for at udforske lerets mange udtryk gennem
masker og fabeldyr.

Dag 1 – Maskernes verden 

Vi starter med et oplæg om masker fra forskellige kulturer fx. afrikanske, antikke og ceremonielle masker. Vi taler om deres udtryk, betydning og brug, og lader os inspirere af deres former og funktioner. Derefter skaber eleverne deres egne masker: først fladt i ler, og siden formes de direkte på elevens ansigt, så de får et personligt præg. Fantasien er drivkraften i processen – børnene bestemmer selv udtryk og detaljer, mens vi afslutter med begitning (maling med farvet ler). 

Dag 2 – Fantasiens fabeldyr 

På anden dagen modellerer eleverne deres egne fabeldyr med udgangspunkt i deres fantasi. Fokus er at skabe selve figuren – hvordan den ser ud, hvilke særtræk den har, og hvordan den formes i leret. Undervejs kan vi arbejde med detaljer som overflader og strukturer, der giver dyrene karakter. Som et ekstra greb – fx når vi vender tilbage fra en pause, kan vi lade eleverne skabe et lille landskab eller en scene, som dyret kan stå på. Det kan være et bjerg, en hule eller et stykke vand. På den måde kan fabeldyret få sit eget univers, men altid som et supplement til selve figuren. Oplevelser på Guldagergaard I løbet af de to dage kan eleverne også forvente at få en rundvisning på Guldagergaard. Her oplever vi skulpturparken, og hvis det passer ind i programmet, får vi desuden en rundvisning i ovngården, hvor de keramiske brændinger finder sted

En klasse fra Skælskør deltager i forløbet på Guldagergaard.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
1500 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Biologi - Modellering, Håndværk og design - Håndværk - materialer
Fag:
Billedkunst, Biologi, Håndværk og design
Læringsmål:
Eleverne opnår erfaring med at præsentere og reflektere over egne og andres kunstneriske udtryk.

Udvikle den kornitive udvikling hos de unge

Eleverne kan anvende deres kunstneriske erfaringer som afsæt for mundtlig formidling, skriftlig fremstilling og historiefortælling.

Eleverne udvikler tværfaglige perspektiver, hvor billedkunst kombineres med dansk, kulturforståelse og naturfaglige dimensioner (fx materialelære og procesforståelse).

Eleverne styrker deres evne til fordybelse, koncentration og vedholdenhed gennem længerevarende kunstneriske processer.

Eleverne udvikler mod til at eksperimentere og acceptere fejl som en del af den kreative proces.

Eleverne oplever værdien af samarbejde, dialog og fælles kunstneriske oplevelser i professionelle rammer.

Se alle tilbud fra: