Maddetektiverne
Museum Nordsjælland inviterer alle maddetektiver
Send klassen på sporet af vores madvaner i fortid og nutid for at opklare, hvad der blevet spist – og hvem der spiste maden.
Bevæbnet med fantasi, iagttagelsesevner og samarbejde skal eleverne undersøge materielle kilder fra oldtiden og nutiden. Det gennemgående spørgsmål er: hvad kan man lære om mennesker og kulturhistorie ved at se på deres mad og deres affald?
Formålet med undervisningsforløbet er, at eleverne arbejder med materielle kilder, så de får en fornemmelse af, hvad disse kan fortælle om fortid og nutid. Derudover får eleverne viden om forskellige forhistoriske tidsperioder.
Send klassen på sporet af vores madvaner i fortid og nutid for at opklare, hvad der blevet spist – og hvem der spiste maden.
Bevæbnet med fantasi, iagttagelsesevner og samarbejde skal eleverne undersøge materielle kilder fra oldtiden og nutiden. Det gennemgående spørgsmål er: hvad kan man lære om mennesker og kulturhistorie ved at se på deres mad og deres affald?
Formålet med undervisningsforløbet er, at eleverne arbejder med materielle kilder, så de får en fornemmelse af, hvad disse kan fortælle om fortid og nutid. Derudover får eleverne viden om forskellige forhistoriske tidsperioder.
Forløbet består af 3 dele, hvoraf Del 3 er valgfri.
Del 1: Foropgave i klassen/hjemme. Hvilke materielle kilder efterlader et måltid i dag?
Del 2: Forløb på udstillingsstedet Elværket. Der arbejdes med oldtidsfund og elevernes erfaring fra foropgaven.
Del 3: Efteropgave i klassen. Eleverne konstruerer en madgåde eller et scenarie, som klassekammeraterne skal gætte.
Uddybende beskrivelse af forløbet på Museum Nordsjællands hjemmeside.
Praktisk:
Varighed: ca. 1½ time på Elværket (Museum Nordsjællands arkæologiske udstilling) + tid i klassen til For- og Efteropgave.
Hvornår: mandag-torsdag
Indholdet tilpasses klassetrinet.

Skoleelever undersøger materielle kilder