Holmegaard Værk

Materialelære - glassets kvaliteter og egenskaber

Et glasforløb til indskolingen

På Holmegaard Værk er sanserne i fokus. 
Vi dykker sammen ned i glasset verden gennem aktiviteter, der udfordrer både intellekt, s
anser og kreativitet, for at få en bedre forståelse af, hvad glas er for en størrelse. 

I vores kreative værksted skal vi lege og eksperimenterer med glasset på forskellig vis 
og bruge vores viden til at opleve museets udstilling med nye øjne.

Forløbet udbydes kun i museets åbningstider.

Har du elever med særlige behov eller udfordringer, og er du i tvivl, om de kan deltage i forløbet? 
Husk at fortælle os om det, når du booker. 
Vi ønsker at være museum for alle.

Hos glaspusteren oplever vi hvad det flydende glas kan

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
-1200 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedkommunikation, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug
Fag:
Arbejdskendskab, Billedkunst, Håndværk og design, Historie, Innovation og entreprenørskab, Natur/teknologi
Læringsmål:
Håndværk & Design:
Eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
• Eleven får viden om glassets anvendelse både som blødt og hårdt materiale.
• Eleven har viden om bløde og hårde materialers forarbejdningsmuligheder - vi bearbejder glasset fra flydende til fast form og fra fast til flydende form. De lærer om glassets styrke/skrøbelighed, genanvendelse og funktion.



Billedkunst:
Billedfremstilling
• Eleven kan udtrykke sig i plane billeder: Eleven lærer at tegne og skitsere ud fra idéer og oplevelser tilegnet på museet. Eleven fremstiller dernæst en collage med et tematisk indhold med sandblæsning ud fra en kundeanalyse.
• Eleven lærer at tegne helheder og detaljer ud fra iagttagelser i vores opgaveark.
• Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering, eleven lærer at fremstille en collage med et tematisk indhold på glas.
Billedkommunikation
• Eleven kan kommunikere gennem billeder.
• Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt.

Tværfaglighed:
Der inddrages i dette forløb elementer fra natur/teknologi, historie, dansk, matematik, fysik/kemi.
Særligt vægtes det 200 års historiske perspektiv på glasværket, glassets genanvendelighed og det danske produktionssystem i rundvisningen.
Materialelæreren kommer til udtryk i eksperimenter med glasset i flydende form, hvor vi arbejder med geometriske figurer i glastråde.