Materiel kultur i vikingetiden - tillægsforløb til Mysteriet om Ladby
Mennesket har altid skabt ting, det er en del af vores kultur. Fra de første simple stenredskaber til mikrochips og smartphone. Vi bruger ”ting” til at skabe og vise vores identitet. Det gjorde man også i vikingetiden.
I dette forløb kommer eleverne helt tæt på vikingetidens materielle kultur, når de får tro kopier af arkæologiske fund i hånden.
Sammen med museets formidlingsinspektør, bliver vi klogere på hvordan vikingetidens materielle kultur, kan fortælle om vikingetidens samfund og hverdagsliv.
I dette forløb kommer eleverne helt tæt på vikingetidens materielle kultur, når de får tro kopier af arkæologiske fund i hånden.
Sammen med museets formidlingsinspektør, bliver vi klogere på hvordan vikingetidens materielle kultur, kan fortælle om vikingetidens samfund og hverdagsliv.
Hvordan foregår det?
Undervisningsforløbet er delt op i to faser
I første fase skal eleverne, i små grupper, undersøge og diskutere genstandenes funktion. Og lave en ultrakort (15 sekunder) præsentation af genstanden.
I anden fase skal eleverne placere genstandene på 4 ”Personer” fra vikingetiden: den 5 årige dreng, den 11 årige pige, kvinden og manden.
Hvilken metode bruger vi?
Undervisningen er dialogbaseret, og formålet er, at eleverne lærer at undre sig og reflektere aktivt over vikingetidens materielle kultur. Undervejs inddrager vi elevernes nutidsforståelse og fortidsfortolkning.
Hvilke værktøjer bruger vi?
Vi bruger rekonstruktioner af arkæologiske fund aktivt i forløbet, Der er fokus på forundring og nysgerrighed.