Metal og muligheder
I forløbet Metal og muligheder lærer dine elever en masse om metallers egenskaber. De bliver
skarpe til at identificere forskellige metaller, og de lærer at vurdere, hvilket metal der skal anvendes i forhold til et givent produkt. De laver sjove øvelser med fx elektrisk ledningsevne,
legering og massefylde af metaller – og så prøver de kræfter med at lave deres egen model af
et produkt, der indeholder metal.
Højdepunktet i forløbet er besøget hos en metalvirksomhed, hvor eleverne på tæt hold ser,
hvordan professionelle arbejder med forskellige bearbejdningsmetoder for at forme metallerne
til funktionelle produkter.
Forløbet omhandler følgende emner:
• Metallers elektriske varmeledningsevne og varmeledeevne
• Metalglans
• Metallers vægt, rumfang og massefylde
• Korrosion af metaller
• Metalbearbejdning
Kontakt Forløbets hjemmeside "Åben virksomhed" ved spørgsmål om det faglige indhold.
skarpe til at identificere forskellige metaller, og de lærer at vurdere, hvilket metal der skal anvendes i forhold til et givent produkt. De laver sjove øvelser med fx elektrisk ledningsevne,
legering og massefylde af metaller – og så prøver de kræfter med at lave deres egen model af
et produkt, der indeholder metal.
Højdepunktet i forløbet er besøget hos en metalvirksomhed, hvor eleverne på tæt hold ser,
hvordan professionelle arbejder med forskellige bearbejdningsmetoder for at forme metallerne
til funktionelle produkter.
Forløbet omhandler følgende emner:
• Metallers elektriske varmeledningsevne og varmeledeevne
• Metalglans
• Metallers vægt, rumfang og massefylde
• Korrosion af metaller
• Metalbearbejdning
Kontakt Forløbets hjemmeside "Åben virksomhed" ved spørgsmål om det faglige indhold.
Varighed: ca. 10 lektioner
Materialer: Materialet indeholder 10 elevark med opgaver og 4 elevark med ekstra opgaver.
Besøg: Klassen skal besøge en virksomhed, der anvender metal i forbindelse med deres produktion af forskellige produkter.
Andet:
Her på siden kan du kontakte Frilunds Teknik og aftale dato for, hvornår du og din klasse kan komme på besøg.
Du finder også undervisningsmateriale, som du kan bruge i det omfang, du har lyst – og en guide til, hvordan du griber virksomhedsbesøget an.
Husk endelig at fortælle virksomheden, hvad eleverne har arbejdet med forud for besøget. På den måde gør du det nemt for virksomheden at tale relevant ind i det, I har arbejdet med hjemme i klassen.