Min egen sten
Aktiviteten starter med, at eleverne får et overblik og et kendskab til de forskellige stens kendetegn. Derefter skal eleverne save en sten over, udstyret med sikkerhedsbriller, høreværn og forklæde. Hvordan ser stenen ud indeni? Vi undersøger stenene og beskriver deres udseende og indhold af mineraler og finder ud af, hvor de kommer fra. Er stenen en granit, sandsten, skiffer, eller en sten bragt med isen? Eleverne får en indsigt i stenenes dannelse og især deres egen stens historie.
Naturvejlederen har på forhånd samlet forskellige sten ind, men eleverne må gerne komme med deres egen sten, som de på forhånd har fundet på stranden. Den må dog ikke være meget større end et hønseæg, hvis eleven skal nå at skære den over i stensavs-værkstedet.
Før forløbet kan I samle sten på stranden og få en snak om hovedgrupper af sten eller finde læringsspil på nettet.
Efter forløbet med naturvejlederen kan I blive i Naturværkstedet og på egen hånd arbejde videre. Husk derfor at booke Naturværkstedet på forhånd.
I er altid velkomne til at benytte NaturBornholms udstillinger, som har åbent fra 1. april til 31. oktober.
Det anbefales, at I enten før eller efter undervisningsoplægget går en tur til Klintebakken – for at se på gnejs og sandsten.
Læringsaktiviteten ”Min egen sten” lægger op til, at I selv kan arbejde videre med øen Bornholm og dens geologi.
Praktisk information:
Hvornår: hele året
Det er ikke farligt at save en sten over, og der er sikkerhedsbriller og forklæder til rådighed for alle elever.
Tag gerne billeder med tablets eller mobiltelefoner under forløbet til brug for det videre arbejde.
Baggrundsmaterialer:
- Naturstyrelsen pjece: Sten på stranden
- Sten på stranden. Natur og Museum, Naturhistorisk Museum, 1999-4
- Strandsten. 3. udgave. Lena Madsen, Geografforlaget, 2006
- Klippe, sten & sand. Åsa Lind, Klematis, 2002
Arbejdsark:
