Holmegaard Værk

Mosaik med 200 års glasskår

Mosaik med mening
Et glas- og gipsforløb til 3.-6. klasse & Udskolingens billedkunstvalgfag

Vi ser udstillingen FEST OG GNIST der tager os med til bords ved Holmegaards festligheder gennem 200 år.

Vi tager tilbage i tiden, til de festlige højtider, håndværket og designet på Holmegaard og lader os inspirere til at lave vores eget festglas eller jubilæumsflaske i mosaik.

 

Vi går ud i mosen, hvor de gamle festglas er blevet til efterladte skår i naturen, og indsamler skårene som vi genbruger i vores mosaik.

Tilbage i værkstedet laver du dit eget værk med mosaik af glasskårene, som støbes ned i den våde gips.

Du genbruger de indsamlede glasskår til at lave et bæredygtigt kunstværk, hvor du kommer med dit bud på et festglas eller en jubilæumsflaske. 
Vi slipper fantasien løs og lader hænder og hoved udfolde sig i værkstedet.

Glas mosaik med 200 år gamle glasskår

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
-1300 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer
Fag:
Billedkunst, Håndværk og design, Historie, Natur/teknologi
Læringsmål:
Håndværk &Design:
Eleverne kan anvende værktøjer og redskaber forsvarligt til forarbejdning af materialer.
• Eleverne kan arbejde undersøgende med håndværk efter hensigt - på baggrund af en fyldestgørende demo og indsamling af relevante materialer på udendørsområdet udarbejdes et målrettet design.
• Eleverne kan planlægge, beskrive og udføre enkle håndværksmæssige arbejdsprocesser, hvor de arbejder med gips og glasmosaikker.

Eleverne kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
• Eleverne får viden om glassets anvendelse og genanvendelighed.
• Eleverne får viden om bløde og hårde materialers forarbejdningsmuligheder - vi arbejder med gips fra flydende til fast form.
• Eleverne kan arbejde med produkters æstetiske udtryk.

Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling.
• Eleverne lærer at fortælle om idéer til et produkt.
• Eleverne lærer at forklare og skitsere idéer efter hensigt.
• Eleverne får viden om formålet med informations- og inspirationskilder.
• Eleverne lærer at fremstille produkter efter idéer og tilegner sig viden om formålet med designprocesser i forbindelse med produktfremstillingen.


Billedkunst:
Billedfremstilling
• Eleven kan udtrykke sig i plane billeder: Eleven lærer at tegne og skitsere ud fra idéer og oplevelser tilegnet på museet. Eleven fremstiller dernæst en stiliseret udgave af et valgt dyremotiv.
• Eleverne lærer at tegne helheder og detaljer ud fra iagttagelser i udstillingen og gennem en række hands-on-opgaver i grupper så vel som individulle.
• Eleverne eksperimenterer med og udtrykker sig i billeder med vægt på tematisering, eleverne lærer at fremstille et rummeligt billede med tematisk indhold i gips og glas.
• Eleverne lærer at fremstille rumlige konstruktioner i gips og glas.
• Eleverne tilegner sig viden om materialer (glas og gips) og sammenføjningsteknikker her af.
• Eleverne lærer at fremstille en skulptur/ et rummeligt billede.
• Eleverne får viden om stedsspecifik installationskunst.

Billedanalyse
• Eleverne lærer at samtale om egne og andres billeder, særligt om opbygning og indhold.
• Eleverne lærer om billedkomposition.
• Eleverne tilegner sig viden om balance og rytme i billedudtrykket.
• Eleverne får viden om stilarter og formsprog.

Billedkommunikation
• Eleven kan kommunikere gennem billeder.
• Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt.






Tværfaglighed:
Der inddrages i dette forløb elementer fra natur/teknologi, historie, dansk, matematik, fysik/kemi.
Særligt vægtes det 200 års historiske perspektiv på glasværket, glassets genanvendelighed og det danske produktionssystem i rundvisningen. Materialelæreren kommer til udtryk i arbejdet med den flydende gips. I vores billedfremstilling arbejder vi med forenkling og geometriske figurer til billedopbygning.