Vikingemuseet Ladby

Mysteriet om Ladbykongen

”Harald konge bød gøre disse kumler

efter Gorm sin fader og efter Thyra sin moder

den Harald som vandt sig Danmark al og Norge og gjorde danerne kristne.”

Sådan skriver Harald Blåtand om sig selv på Jellingstenen. Men 45 år før Harald Blåtand skrev sit navn ind i Danmarkshistorien med Jellingstenen, blev en rig vikingekonge begravet i et vikingeskib inde i en gravhøj på Østfyn. Vi ved ikke hvad kongen hed, men vi kalder ham Ladbykongen.

Sammen med vores formidlingsinspektør bliver vi klogere på hvem Ladbykongen var:

  • Vi udforsker museets udstillinger, og kommer tæt på de originale arkæologiske fund.
  • Vi finder ud af, hvordan de 1000 år gamle fund fra Skibsgraven kan fortælle historier.
  • Vi bliver klogere på vikingetiden, og hvordan livet dengang ligner – og ikke ligner – vores eget liv.
  • Vi opdager, hvordan Ladbykongen er forbundet med Harald Blåtand og Gorm den Gamle.

Forløbet målrettes klassetrinnet – fra fokus på konkret viden til refleksion over begrebet magt. Forløbet er desuden særligt målrettet til historie-kanonpunktet om Jellingstenen.

Hvordan foregår det?

Undervisningsforløbet tager eleverne med tilbage til starten af 900 tallet, hvor vi skal gennem gravpladsen,  ind i selve Ladbykongens skibsgrav og til sidst ind i ”Dødeskibs” udstillingen.

Hvilken metode bruger vi?

Undervisningen er dialogbaseret, og formålet er, at eleverne lærer at undre sig og reflektere aktivt over vikingetiden. Vi ved meget om vikingetiden, men der er også meget, vi ikke ved. Undervejs inddrager vi derfor elevernes forhåndsviden, spørgsmål og fantasi.

Hvilke værktøjer bruger vi?

Vi bruger modeller og rekonstruktioner aktivt i rundvisningen, og eleverne opfordres til at røre ved kopier af Ladbykongens gravgaver, der bruges til at gøre vikingetiden levende og forståelig.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
Omsatte Fælles Mål:
• Eleverne bliver klogere på livets vilkår før dem selv, og opnår indsigt i kontinuitet og forandring.
• Eleverne bliver trænede i at anvende arkæologiske og historiske kilder til at opnå viden om fortiden.
• Eleverne stifter bekendtskab med deres egen plads i historien, og oplever deres eget demokratiske samfund spejlet i en ikke-demokratisk periode i Danmarkshistorien – vikingetiden.

Se alle tilbud fra: