De fem Halder

Niels Bugges forbandelse

Kan du og dine klassekammerater hæve Niels Bugges forbandelse over De fem Halder og redde Hald Hovedgård fra at synke i grus?

Tag med på en spændende gådejagt fyldt med mystik og hemmeligheder på en rejse tilbage til middelalderen.

Niels Bugge blev slået ihjel i 1358 på kong Valdemar Atterdags ordre. Kongen, Valdemar Atterdag, sværgede, at det ikke var ham, der stod bag drabet. Derfor blev mordet på Niels Bugge aldrig hævnet. Siden da har hans forbandelse ligget over Hald, hvor borge og herregårde er sunket i grus.

Nu er det jeres tur til at redde det femte og sidste Hald, før det er for sent!

I må samle Niels Bugges riddere, så de kan forsones, og forbandelsen kan hæves. Kun på den måde kan I redde det femte Hald fra også at gå under.

I vil opleve danmarkshistorien på en ny, underholdende og legende måde, når spor skal indsamles, og gåder skal knækkes. Og I vil blive afkrævet mod, opfindsomhed og ikke mindst talent for heltegerninger.

 

Eleverne bliver efter en introduktion i Haldladen gruppevis sendt ud i området De fem Halder, hvor de gennem fortælling og gåder bliver introduceret til historien bag mordet på Niels Bugge og middelalderen. Forløbet har en overraskende afslutning, hvor nye digitale virkemidler tages i brug. 

Forberedelse før besøget:

Som forberedelse til gådejagten skal børnene have arbejdet med de fire ord/ begreber:

ADEL          FORSVARSVÆRK          VÅBENSKJOLD          AT BLIVE SLÅET TIL RIDDER

Derudover skal hver gruppe tegne og medbringe et våbenskjold på vedhæftede skabelon. 

Vær opmærksom på, at denne forberedelse er nødvendig. 

Lav grupper af 4-6 elever (højst 6 grupper), inden I ankommer til aktiviteten.

  • Eleverne skal forberedes på, at de skal samarbejde og lytte til hinanden. De vil blive tildelt roller som oplæser, kortholder, tegner og spejder. 
  • Vær opmærksom på, at flere grupper betyder øget tidsforbrug. 
  • Gådejagten gennemføres ved hjælp af et gådehæfte.

Vi anbefaler meget, at der følger 2 lærere med en klasse. 

Under besøget

Materialer til brug under gådejagten udleveres ved aktivitetens startsted, Haldladen, Ravnsbjergvej 71, 8800 Viborg

Grupperne sendes af sted af en formidler med fem minutters interval.

Alt foregår til fods (i alt ca. 3 km) mellem Haldladen og Haldslotsruin i kuperet terræn.

Aktiviteten slutter samme sted, som den startede, sammen med formidleren, der runder dagen af.

Alt er analogt, og der er ikke brug for smartphones – andet end til smukke fotos og evt. kontakt med læreren.

Efter besøget

Har I lyst til at lære mere om Niels Bugge og folkeviser?

Dyk ned i dansk litteraturs kanonpunkt 'folkeviser' med riddervisen om adelsmanden Niels Bugges død.

Læringsmateriale om Folkevisen om Hr. Bugges død er vedhæftet.

Efter besøget kan man også arbejde videre med middelalder, riddere eller et forløb om Margrethe 1. og Kalmarunionen.

Vi anbefaler, at man tager en snak på klassen om de forskellige kompetencer, som kom i spil på turen, og om de "roller", man fik i gruppen. 

Niels Bugges forbandelse
Niels Bugges forbandelse
Foto

Viborg Museum

©

Viborg Museum

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
800 kr.
Yderligere priser:
Forløbet er åbent mellem 1. maj og 1. november. I kan tilmelde jeres klasse på alle hverdage fra kl. 8.00 - 14.00
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Elevernes alsidige udvikling, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Medier
Læringsmål:
Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problemstillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.

Gådejagten er et eksempel på historiebrug. Historiebrug har fokus på at undersøge, hvordan materielle og immaterielle spor og elementer fra fortiden påvirker vores holdninger og handlinger. Historiebrug handler også om, hvordan og hvorfor fortællinger om fortiden iscenesættes og anvendes. Efter besøget kan vores formidling give anledning til refleksive samtaler om historiebrug.
EKSEMPLER FRA FFM
Historie - Der arbejdes med kompetenceområdet kronologi og sammenhæng, hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder. Med er særligt fokus på det lokale, regionale og globale.

KOMPETENCEMÅL
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.
Historiekanon: Der kan arbejdes med Kanonpunktet Kalmarunionen.

EKSEMPLER FRA LÆRINGSMÅL
At eleverne samarbejder
At eleverne får øje for hinandens kompetencer
At eleverne får kendskab til dele af Halds historie
At eleverne får kendskab til magtkampe i middelalderen
At eleverne får øvet deres logiske tankegang
At eleverne får udfordret deres kreative tankegang
At eleverne lærer at orientere sig på et kort