På lejrskole som viking
Forløbet kan bookes fra uge 17 til uge 25,
samt uge 36 til uge 41.
Kontakt Sagnlandet Lejre for ledige tider
Vikingeområdet Fredsbjerg er indrettet omkring en store Kongehal med tilhørende hirdshus, koge- og huggehus og med et teltområde med sove- og arbejdstelte, med tilhørende bænke, kister, og masser af værktøj og husgeråd. Der er bålsteder og køkkengårde.
Der er plads til 2 skoleklasser. Klasserne kan komme som omrejsende viking eller som hirdsfolk. Jeres klasse begiver sig på en tidsrejse til den tidlige vikingetid, hvor I kommer som fostersønner og fosterdøtre i lære hos kongens hirdsfolk, der passer på området omkring Kongehallen, eller som rejsende viking på teltområdet ved Kongehallen. Vi vil gerne give jer et indblik i vore forfædres levevilkår og give jer et indtryk af en vikingetid, i fuld flor med vidnesbyrd fra nær og fjern af den kendte verden. I kommer til at deltage i tilberedning af mad, håndværkssysler, krigertræning og hører om tro og magt. Eleverne gør sig nyttige i køkkenområdet med madlavning, husflid og sysler med uld og garn, mens andre er flittige med træhåndværk eller smedning, husflid og øvrigt håndværk.
Der er plads til 2 klasser ad gangen. Er I heldige, er der på samme tid en anden skoleklasse i vikingeområdet, der også er på lejrskole. Så er der mulighed for at der blive afholdt fælles aktiviteter, som krigertræning, historiefortælling eller tuskhandel, og måske byder I hinanden på et måltid mad. Sagnlandet Lejre er åbent for andre gæster og de vil være nysgerrige på, hvad I laver. Det giver jer en god mulighed for at omsætte den viden og erfaring, I har erhvervet jer til andre.
Jeres ophold varer fra 2 døgn til 4 døgn. I har mulighed for at booke to eller 3 formidlere til jeres forløb.
I sover i små sovetelte med halm og skind som liggeunderlag eller i vores nye hirdshus, hvor 16 alkover og 14 køjer er fordelt på tre store rum.
Hver klasse har 2 eller 3 formidlere i rolle og dragt.
Fælles Mål:
Forløbet er med til at give elever kronologiforståelse, støtter elevernes historiebevidsthed og sætter forskelligt kildemateriale(rekonstruktioner, fortællinger og øjenvidneberetninger fra instruktørernes karakterer) i spil. Kildekritisk analyse bliver støttet og giver plads til elevernes egne tolkninger og refleksion over samspil med egen livsverden.
Forløbet støtter fødevarebevidsthed og madlavningsteknikker og giver mulighed for at fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår. Eleverne kan undersøge, perspektivere til egen livsverden og sætte ord på deres førstehåndserfaringer.
Eleverne får kendskab til ikke-kristne religioner og livsopfattelser.
De kan forholde til livsetiske spørgsmål, kan sammenstille deres oplevelser med kristendom, andre religioner og livsopfattelser. De kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Eleverne forholder sig til kulturgeografiske processer, der danner grundlag for menneskers levevilkår. De er med til at undersøge, perspektivere og sætter ord på deres refleksioner.