NaturBornholm

Plastik i Østersøen

Hvad bruger vi plastik til? Og kan vi undvære den? En meget praktisk workshop med NaturBornholm, som giver stor forståelse for plastforurening og dens påvirkning af havmiljøet i Østersøen.

Plastik sortering

Plastik er billigt og hygiejnisk. Det har løftet vores sundhed og velstand, men nu ser vi også nogle af de negative konsekvenser. Verden står over for nogle nye udfordringer, som vi ikke kommer udenom at skulle finde en løsning på. Derfor er det utrolig vigtigt at kende til problematikken og nogle af de mulige løsninger. Plastik ender ofte i havet og transporteres med havstrømme langt væk fra dets oprindelsessted. Workshoppen med NaturBornholm giver stor forståelse for plastforurening og dens påvirkning af havmiljøet i Østersøen.

Naturvejlederen møder klassen på stranden. Her skal eleverne først indsamle makroplastaffald, som de skal kategorisere i forskellige plastiktyper.

Eleverne indsamler også mikroplast (< 5 mm) på et ½ kvadratmeter stort felt på stranden for at erkende, hvor meget plast der kun ses, når man undersøger et lille areal ordentligt.

Med udgangspunkt i elevernes egen viden og dette indsamlede plastaffald på stranden snakker vi om de forskellige typer af plastik, og hvad vi bruger plastik til. Naturvejlederen forklarer, hvad der sker med plastik i havet, og eleverne finder nogle af de mulige løsninger på problemet: Hvad kan vi gøre ved plastforureningen i Østersøen? Hvordan undgår vi, at der kommer mere?

Det indsamlede plastaffald sorteres og registreres i skemaer. Elevernes resultater indgår i forskningen om plastforureningen i Østersøen. Efterfølgende indrapporteres resultaterne digitalt på Warnemünde Universitetets hjemmeside, og dermed overføres de til forskerne. Materialer om forskningen kan indhentes fra 9 medvirkende lande rundt om Østersøen.

Oplægget ”Plastik i Østersøen” er en appetitvækker, hvor eleverne efterfølgende kan få til opgave at løse nogle miljøproblemer i deres hjem eller på skolen.    

Efter oplægget på NaturBornholm tager eleverne det indsamlede plastikaffald med tilbage til skolen og gemmer det til besøget i BOFAs Affaldstårn. Husk at bestille besøget i god tid.

På BOFA skal de indsamlede plastikmaterialer undersøges nærmere.

• Hvordan kender man forskel på plastiktyperne?

• Kan man blande al affaldsplast sammen og omsmelte det?

• Skal man brænde plastikket, grave det ned i jorden eller genbruge det?

Besøget i Affaldstårnet tager ca. to timer.

Praktisk information:

Hvornår: Hele året

Hvor: På strand efter aftale

Tag gerne billeder med iPad eller mobiltelefoner under turen, der kan benyttes hjemme på skolen. Husk varmt tøj og solidt fodtøj. NaturBornholm medbringer materialer og grej.           

Baggrundsmaterialer: 

 

Plastic Change 

WWF

Hoved i havet

Plastik sortering
Plastiksortering.
Foto

NaturBornholm

©

NaturBornholm

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
1500 kr.
Yderligere priser:
For skoler uden årskort koster det 75 kr. pr. deltager. mindst 1.500 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Biologi - Modellering, Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Modellering, Fysik/kemi - Undersøgelse, Fysik/kemi - Perspektivering, Geografi - Kommunikation, Geografi - Modellering, Geografi - Undersøgelse, Geografi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Fysik/kemi, Geografi
Læringsmål:
Biologi:
Undersøgelse:
Undersøgelser i naturfag (9. klasse) Økosystemer (9. klasse

Modellering:
Økosystemer (9. klasse)

Perspektivering:
Perspektivering i naturfag (9. klasse) Anvendelse af naturgrundlaget (9. klasse)

Kommunikation:
Formidling (9. klasse) Argumentation (9. klasse) Ordenskab (9. klasse)

Geografi:
Undersøgelse:
Globalisering (9. klasse) Naturgrundlag og levevilkår (9. klasse)

Modellering:
Naturgrundlag og levevilkår (9. klasse)

Perspektivering:
Perspektivering i naturfag (9. kasse) Naturgrundlag og levevilkår (9. klasse)

Kommunikation:
Argumentation (9. klasse) Ordenskab (9. klasse)

Fysik / Kemi:
Undersøgelse:
Stor og stofkredsløb (9. klasse) Jorden og Universet (9. klasse) Produktion og teknologi (9. klasse)

Modellering:
Produktion og teknologi (9. klasse)

Perspektivering:
Stof og stofkredsløb (9. klasse)

Kommunikation: Formidling (9. klasse) Argumentation (9. klasse) Ordenskab (9. klasse)