Industrimuseet Frederiks Værk & Knud Rasmussens Hus

Produktionens Danmark - udviklingsforløb

Vær med til at udvikle et helt nyt forløb om industri og produktion sammen med Industrimuseet Frederiks Værk og lokale virksomheder.

Hvordan har industri og produktion udviklet sig igennem tiden, og hvilken betydning har det i Danmark i dag?

Det spørgsmål undersøger det nye forløb "Produktionens Danmark" med en kobling mellem besøg på Industrimuseet Frederiks Værk og lokale virksomheder samt arbejde hjemme på skolen.

Skolelever på virksomhedsbesøg

Vær med til at udvikle

"Produktionens Danmark" er udviklet af Arbejdermuseet i København og Industrimuseet i Horsens. Nu kommer forløbet til Halsnæs, og vi søger i den forbindelse klasser, der vil være med til at udvikle den lokale vinkel på forløbet sammen med Industrimuseet Frederiks Værk, Halsnæs Kommune og udvalgte virksomheder. Man kan både deltage som team eller som enkeltlærer. Der er betalt vikardækning til al aktivitet uden elever og kun 5 pladser! 

Forløbet retter sig særligt til fagene
• Historie
• Dansk
• Natur/teknologi
• Håndværk og design
• Emnet Uddannelse og job

 

Nogle fag vil være mere til stede i enkelte dele af forløbet. Fx kan natur/teknologi være mere i fokus på virksomheden,
mens historie måske er fremtrædende på museet. Det kan I være med til at sætte jeres præg på. 

Hvad går du ind til? 
Faglige krav: Intet andet end at du er lærer og har lyst til at skabe et nyt fedt skoleforløb her i Halsnæs.
• Du kommer med i et udviklingsforløb sammen med en dygtig formidler, skaber forbindelse til museet og lokale virksomheder og er med til at sætte dit præg på det endelige forløb.
• Udvikling af forløbet foregår i løbet af efteråret 2025.
• De færdige forløb forventes at løbe af stablen i foråret 2026
• Vi forventer 10-15 timers mødeaktivitet uden elever. Vi betaler vikardækning for disse timer.
• Der vil også være afprøvning af forløb med elever i løbet af efteråret. 

Om forløbet

"Produktionens Danmark" er bygget op omkring den velkendte "hjemme - ude - hjemme" model med en vekselvirkning mellem undervisning hjemme på skolen og besøg på museum og virksomheder:

Illustration der viser forløbets opbygning

Der er udviklet undervisningsmateriale til forløbet i form af en logbog, der udleveres som en del af forløbet. I logbogen arbejder eleverne hjemme på skolen med forskellige øvelser: 

  • Eleverne reflekterer over, hvad det vil sige "at gå på arbejde"
  • Eleverne laver deres eget stamtræ, som giver viden om uddannelse og job i elevernes egen familie
  • Der fokuseres på elevernes egne drømme og interesser
  • Der arbejdes med reportageformatet med fotografering, interview og journalistik. 

Det lokale fokus kommer i form af besøg på museum og virksomheder. Det er denne del, du kan være med til at udvikle så både I lærere og elever er med til at give input til, hvordan besøget skal skrues sammen. 

Hvad er Produktionens Danmark?

Produktionens Danmark er et samarbejdsprojekt startet af Arbejdermuseet i København og Industrimuseet i Horsens. Ambitionen med projektet er at give fortællingen om industri, produktion og livet som faglært i Danmark et varigt nationalt løft. 

Hver dag er der nemlig over 300.000 mennesker, der går på arbejde i industrien, og det er Danmark faktisk dybt afhængig af. Men samtidig har vi udfordringer med at for få unge vælger en erhvervsfaglig vej i deres uddannelsesvalg. Produktionens Danmark vil ændre uddannelseslandskabet ved at styrke den danske fortælling om industri, produktion og om livet som faglært. Det er et alment dannende undervisningsforløb, som skal vise, hvad industri og produktion er, hvad det har betydet for Danmark, og hvad industrien betyder for vores samfund og for den enkelte i dag.

Skoleelever på museumsbesøg
Skoleelever på museumsbesøg
Foto

Hannah Aurora Almstrup

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6.
Kompetenceområde:
Arbejdskendskab - Job og karriere, Arbejdskendskab - Virksomhed og arbejdsmarked, Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Læsning, Dansk - Tale, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering, Uddannelse og job - Arbejdsliv, Uddannelse og job - Fra uddannelse til job, Uddannelse og job - Personlige valg
Fag:
Arbejdskendskab, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Historie, Innovation og entreprenørskab, Natur/teknologi, Uddannelse og job
Læringsmål:
Undervisningsforløbet understøtter Folkeskolens Fælles Mål, og er særligt formålsorienterede. Derudover er forløbet problembaseret og har følgende problemformulering:

Hvordan har industri og produktion udviklet sig igennem tiden, og hvilken betydning har det i Danmark i dag?

Når I arbejder med problemformuleringen, arbejder I samtidig med følgende læringsmål:
• Eleverne kan indsamle informationer om job og uddannelse i nærmiljøet og om forskellige samfundsforhold og sætte det i en historisk kontekst.
• Eleverne kan formidle viden om arbejdsmiljø og arbejdsforhold i historisk og nutidig kontekst.
• Eleverne kan beskrive egne drømme og interesser og sætte det i relation til arbejdsmarkedet og bestemte brancher.
• Eleverne kan arbejde undersøgende og selv skabe et produkt.
• Eleverne får en forståelse og kan diskutere, hvordan teknologi forandrer verden.