Østerlars Rundkirke

Rundvisning i Østerlars Rundkirke – Bornholms Middelaldercenter

På opdagelse i Bornholms største rundkirke – et imponerende vidne om Bornholms spændende middelalderhistorie.

Den imponerende kirkebygning i Østerlars vidner om, at middelalderen ikke er længere væk, end at bygninger fra en svunden tid stadig tjener det formål, som de blev bygget til for mere end 800 år siden.

Guiden, klædt i middelalderdragt, tager jer med på opdagelse i og omkring kirken og fortæller om dens indflydelse på hverdagen i middelalderen og om tro både før og i middelalderen. Ude og inde i rundkirken tager vi dens særpræg og de enkelte rums funktion under lup og ser også på dens smukke kalkmalerier, som fortæller gode historier om middelalderens forestillingsverden og religiøsitet.

Østerlars Rundkirke og Klokketårn
Foto

Semko Balcerski

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
69 kr.
Yderligere priser:
69 kr. pr. elev, 2 lærere gratis i klasser med over 15 elever. Prisen inkluderer entre til Østerlars Rundkirke
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Kristendom
Fag:
Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Fortælling og kultur: Eleven kan redegøre for brug af bibelske fortællinger i sprog, kunst og samfund. Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen i middelalderen.
Kristendommens historie: Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kristendommens historie: Eleven kan reflektere over kristendommens udvikling. Eleven har viden om hovedtræk i kristendommens historie.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres opmærksomhed på egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.
At eleverne oplever forskellen mellem historisk levn (rundkirken) og rekonstruktion (middelaldercentret).
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne får et levende indtryk af værdier og strukturer som prægede det middelalderlige samfund.
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Fortælling og kultur: Eleven kan redegøre for brug af bibelske fortællinger i sprog, kunst og samfund. Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen i middelalderen.
Kristendommens historie: Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kristendommens historie: Eleven kan reflektere over kristendommens udvikling. Eleven har viden om hovedtræk i kristendommens historie.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres opmærksomhed på egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.
At eleverne oplever forskellen mellem historisk levn (rundkirken) og rekonstruktion (middelaldercentret).
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne får et levende indtryk af værdier og strukturer som prægede det middelalderlige samfund.