Bornholms Middelaldercenter

Rundvisning på Bornholms Middelaldercenter

Fra smedjens værksted, det fattige farverhus og landmandens dyr til den befæstede stormandsgård, stormandens overdådige festsal og den imponerende kanon. Tag med vores dygtige formidler på rundvisning igennem middelalderens forunderlige univers.

Denne to-timers rundvisning giver en god introduktion til Bornholms Middelaldercenter – og til middelalderen generelt. Der fortælles om de rekonstruerede middelalderbygninger i landbobebyggelsen og stormandsgården samt det dagligliv, der ville have udspillet sig i sådanne huse.

Vi får et levende indtryk af middelalderens Bornholm. Hvordan var det at leve på det tidspunkt? Hvordan var samfundet opbygget? I vil også finde ud af, at forholdene på Bornholm var anderledes end i resten af Danmark.

Turen slutter af med en times aktiviteter på middelaldercentret, hvor eleverne sammen med formidleren får mulighed for selv at engagere sig og afprøve deres færdigheder.

Stormandsgården på middelaldercentret
Foto

Semko Balcerski

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
85 kr.
Yderligere priser:
85 kr. pr. elev, 2 lærere gratis i klasser med over 15 elever
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Kristendom
Fag:
Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Fortælling og kultur: Eleven kan redegøre for brug af bibelske fortællinger i sprog, kunst og samfund. Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen i middelalderen.
Kristendommens historie: Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kristendommens historie: Eleven kan reflektere over kristendommens udvikling. Eleven har viden om hovedtræk i kristendommens historie.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres opmærksomhed på egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.
At eleverne oplever forskellen mellem historisk levn (rundkirken) og rekonstruktion (middelaldercentret).
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne får et levende indtryk af værdier og strukturer som prægede det middelalderlige samfund.
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Fortælling og kultur: Eleven kan redegøre for brug af bibelske fortællinger i sprog, kunst og samfund. Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen i middelalderen.
Kristendommens historie: Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kristendommens historie: Eleven kan reflektere over kristendommens udvikling. Eleven har viden om hovedtræk i kristendommens historie.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres opmærksomhed på egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.
At eleverne oplever forskellen mellem historisk levn (rundkirken) og rekonstruktion (middelaldercentret).
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne får et levende indtryk af værdier og strukturer som prægede det middelalderlige samfund.