Selvforsyning i slutningen af 1800tallet
I dette undervisningsoplæg prøver eleverne kræfter med nogle af de mange gøremål – for både piger og drenge -, der var på den gård i slutningen af 1800tallet. Der var stadig meget arbejdet, der var ”learning by doing”. Unge piger og drenge var i lære på gårdene fra barnsben af. Her fik de viden om og erfaring med alle sider af landbruget. Viden, der var nødvendig for, at have et levedygtigt landbrug og overleve.
n. Det var på mange måder en benhård hverdag, hvor de var underlagt bonden og hans kone, men det var også en mulighed for at få mad på bordet, lære nyt og finde sig en ægtefælle.
Eleverne deles op i mindre hold, hvor hvert hold har forskellige ”opgaver”. Det vil blive aftale før besøget, hvilke opgaver eleverne har mulighed for at deltage i. Det kan være nogle af disse: vævning eller slyngning af bånd, pileflet, runke sennep, kærnesmør, rebslagning, stabel af brændestak mm.
Bagefter opægget er man velkomne til at blive og tage en tur rundt i stuehuset og til dyrene på gården. Der er også mulighed for at spise sin madpakke på stedet. Bålplads findes også.
