Sø-økologi - udskoling
Aktiviteter
Turen går til en af de nærliggende søer, hvor eleverne arbejder som feltbiologer, der skal undersøge søens vandkvalitet. Det kræver en systematisk indsamling af data – der skal måles, tælles og beskrives forskellige fysiske og kemiske parametre, og eleverne arbejder bl.a. med secchi-skive, iltmåler, fiskenet og i waders. Vi taler om, hvad målingerne betyder - og hvor lang tid de mon gælder? Søen er en del af vandets kredsløb, men kan virke ret isoleret. Vandet i søen kommer dog ikke af ingenting. Hvorfra stammer det egentlig, og hvad betyder vores menneskelige aktiviteter for vandmiljøet – nu og i fremtiden?
Der er stof til eftertanke, så forløbet kan arbejdes videre med hjemme i klassen.
Forberedelse
I "Undervisningsmateriale" finder I et skema med øvelser, vi skal gennemføre. Det kan være en god idé at opdele eleverne i nogle grupper, før I kommer, og kigge skemaet igennem. Tal om, hvad de enkelte øvelser mon går ud på – og hvorfor vi mon laver dem? Det gør ikke noget, hvis I ikke kan gennemskue præcist, hvad øvelserne dækker over. Vi gennemgår det hele på dagen, men det kan være en god idé at have tænkt lidt over det inden. Det er også en god idé at tale om begreber som fotosyntese og næringsstoffer.
Materialet lægger op til at undersøge og sammenligne forskellige søer. Det mest realistiske er, at vi når at kigge grundigt på en enkelt sø og kort kigge på en eller to andre sø-typer.
Efterbehandling
I kan fx lave en film om jeres besøg (husk at lave optagelser på selve dagen), der forklarer, hvorfor vi laver undersøgelserne, og hvordan vi gør det. Nu hvor I er blevet eksperter i sø-undersøgelse, er det også muligt efterfølgende at låne grej af Naturskolen, hvis I vil undersøge en anden sø nær jeres skole. Så kan I sammenligne resultaterne mellem søerne. Måske kan I finde ud af, hvordan man kan forbedre vandkvaliteten, hvis den ikke er så god? I kan også vende tilbage til den samme sø flere gange om året og følge livets gang i søen.
Undervisningsmateriale
