Søens smådyr - indskoling
Vi pakker vognen med udstyr til at undersøge dyrene i og ved mosen eller søbreddens lave vand. Gennem aktivitet, lette videnskabelige undersøgelser, historier og leg bliver vi sammen klogere på de dyr, vi finder. Forløbet tager afsæt i den naturligt undersøgende tilgang, som børn i denne aldersgruppe har til naturen. Vi går på opdagelse med tid til fordybelse og begejstring.
Aktiviteter
Forløbet tager afsæt i den naturligt undersøgende tilgang, som børn i denne aldersgruppe har til naturen. Vi går på opdagelse med tid til fordybelse og begejstring. Eleverne arbejder sammen i grupper af 2-3 elever om at fiske smådyr fra vandet. Der lægges op til at undersøge de dyr, man finder. Hvilke dyr finder vi flest af? Hvor dybt dykker en vandedderkop i forhold til en rygsvømmer? Hvor hurtigt svømmer en vandkalv? Simple eksperimenter, der introducerer eleverne til den naturvidenskabelige arbejdsmetode og til at tælle og registrere, observere og beskrive. Naturvejlederen leder turen i samarbejde med læreren og fortæller nærmere om nogle af de dyr, som eleverne finder.
Forberedelse
I kan fx læse eller se nogle film om søernes sære liv, inden I kommer på besøg. Der er givet nogle forslag herunder. Vil I rigtig forske løs, kan I arbejde med hæftet "Vandhulsdetektiver" eller den norske "Nysgerrig-Per"-metode. I sidstnævnte arbejder eleverne med at opstille egne undringsspørgsmål, formulere hypoteser og udforme små forsøg. De indsamler data og præsenterer det efterfølgende.
Efterbehandling
Arbejd evt. videre med hæftet "Vandhulsdetektiver" eller jeres projekt, hvis I har taget hul på "Nysgerrig-Per"-metoden. I kan lave jeres klasseværelse om til en sø under overfladen og lave modeller af søens dyr og planter, som I hænger op i klassen. Hvis I er kreative med snor eller garn, kan I trække tråde mellem dyrene og på den måde vise fødekæden i søen.
Undervisningsmateriale
