Steno Museet

Stråling, kernekraft og radioaktivitet

Hvis der faldt en atombombe over Aarhus, hvad ville der så ske? Denne workshop giver eleverne mulighed for at opleve, hvordan radioaktive stoffer har været brugt i alt fra skønhedsprodukter og medicin til kraftværker og våben. Eleverne får desuden mulighed for at tage kritisk stilling til brugen af kerneenergi i energiproduktion.

Workshoppen “Stråling, kernekraft og radioaktivitet” sender eleverne på en aktiv og involverende opdagelsesrejse i udstillingen ”Det nysgerrige menneske”, hvor de skal undersøge forskellige typer af stråling. Fx giver vores lystunnel en sanselig oplevelse af forskellige bølgelængder, og vores tågekammer viser den konstante stråling omkring os. Disse interaktive oplevelser er afsæt for formidlingen af det elektromagnetiske spektrum, lysspektre, stråling og radioaktivitet. 

Emner som atomer, kernekraft, stråling i vores omgivelser og radioaktiv strålings indvirkning på levende celler bliver bragt i spil gennem forskellige nedslag i udstillingen, drevet af elevernes egen nysgerrighed og interesse. De forskellige nedslag giver eleverne et anvendelsesorienteret perspektiv på et komplekst emne. Eleverne lærer om, hvordan stråling på forskellige tidspunkter i historien er blevet anvendt indenfor medicin og teknologi - med større eller mindre succes. De mødes også af de dilemmaer, der gør sig gældende ved brugen af kernekraft, og de indgår i en diskussion af kernekraft som energikilde i Danmark, markerer fysisk deres holdning og giver udtryk for deres begrundelser.

Piger lytter til tv-avis om Tjernobyl-ulykken
Foto

Erik Balle

©

Science Museerne

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
475 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Modellering, Biologi - Perspektivering, Fysik/kemi - Modellering, Fysik/kemi - Perspektivering, Geografi - Modellering, Geografi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Fysik/kemi, Geografi, Historie
Læringsmål:
Eleverne kan perspektivere fagene til omverdenen og relatere indholdet til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Eleverne har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.

Eleverne har viden om stråling.

Eleverne har viden om atomkernen og elektronsystemet.