Middelaldercentret

Teknologi i middelalderen

Vidste du at mange af de ting vi nyder godt af i vores tid, faktisk er opfundet i middelalderen - eller længe før?
At meget innovation og udvikling skete i middelalderen - og at middelalderen faktisk ikke er så mørk, kedelig og stillestående som man tidligere troede?
Der skete en enorm udvikling i samfundet, nye opfindelser kom til, og man turde tænke store tanker.

I dette forløb møder eleverne teorier fra middelalderen, men de skal også selv prøve kræfter med nogle af teknologierne, og samarbejde om at få dem til at lykkedes.

Hvilke teknologier og opfindelser blev brugt i middelalderen? Var middelalderen en stillestående periode, hvor der ingen fremgang var? Nej! I dette skoleforløb skal klassen prøve kræfter med middelalderens opfindelser og teknologi, få sved på panden og forstå hvordan teknologien altid er i udvikling - og at mange ting vi bruger i dag, har deres rødder i middelalderen.
Forløbet starter som en rundvisning i vores Teknologipark, hvor eleverne kan afprøve nogle af tidens maskiner. Derefter vil der være forskellige samarbejdsøvelser, hvor eleverne kun når i mål, hvis de hjælper hinanden, og til sidst skal den store blide trækkes ned, lades og affyres ud over Guldborgsund.


Fag: historie, fysik/kemi, matematik og idræt.

Teknologiparken

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
2350 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Undersøgelse, Fysik/kemi - Perspektivering, Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Idræt - Idrætskultur og relationer, Matematik - Matematiske kompetencer
Fag:
Fysik/kemi, Historie, Idræt, Matematik
Læringsmål:
Kompetencemål:
Historie: historiebrug, kronologi & sammenhæng og historiebrug
Matematik: matematiske kompetencer
Fysik/kemi: undersøgelse, perspektivering og kommunikation
Idræt: idrætskultur og normer

​Færdighedsområde:
Historie: kronologi, brud & kontinuitet, Det lokale, regionale & globale, historiske scenarier, historisk bevidsthed
Matematik: modellering, ræsonnement & tankegang, kommunikation
Fysik/kemi: undersøgelse i naturfag, perspektivering i naturfag, produktion og teknologi, formidling og argumentation
Idræt: samarbejde & ansvar, normer & værdier

Kanonpunkt: Kalmarunionen