Tro og overtro
I dette undervisningsforløb tages der udgangspunkt i renæssancens verdensbillede i 1500-1600-tallet, hvor kristendommen og hele datidens forestillingsverden var bygget op om en grundlæggende dualisme. Dvs. at alt kunne henføres til enten djævelen eller Gud.
Projektet skal bevidstgøre eleverne om datidens forståelse af tro, overtro og videnskab. Hvordan var datidens stærke tro på overnaturlige kræfter foreneligt med den kristne tro? Og hvordan kan man forklare kirkens dobbelthed i renæssancen: På den ene side forbuddet mod trolddom og magiske ritualer, der blev anset for at være djævelens værk, og på den anden side folkets oplevelse af kirkens magiske kraft, der både kunne skade og beskytte?
Tro og overtro er et bredt emne med mulighed for at beskæftige sig med en lang række problemstillinger. Derfor egner emnet sig til gruppearbejde med mulighed for at fordybe sig i delemner med hver sit fokus ud fra projektarbejdsformen, en metode, som eleverne skal arbejde med gennem hele skoleforløbet som forberedelse til projektopgaven på 9. årgang.
Materialet indeholder:
- Lærervejledning med elevsider til udprint og links til anvendte kilder.
- Hjemmeside med film samt brætspil til udprint
