Boldrup Museum - Nordjyske Museer

Uld og plantefarvning

En dag på museet, hvor museets får er omdrejningspunktet. Vi hører om fårets betydning for landbofamilien, om uld og tøjfremstilling. Der skal så arbejdes med uld: vi karter, spinder og farver garn.

Emnet kan strække sig over én eller to skoledage; i nedenstående arbejdes med to dage, men emnet kan også klares på én dag.

Vi starter i den gamle skolestue med et oplæg om fåret – ’Dyret, der har alt’ – og om uld og tøj.

Efter at have været rundt på museet, hvor vi bl.a. har mærket på vores får, får klassen introduktion til dagens arbejde, og vi går i gang med aktiviteterne i grupper. Der bliver samlet planter til plantefarvningen og nogle elever klargør ulden. Efter farvningsprocessen er startet, går vi i gang med at lære at karte og spinde. Dagen sluttes med at se på, hvor langt farvningen er fremskredet.

Dagen efter starter vi med at færdiggøre plantefavningen: garnet skal renses, vaskes og tørres. Der fortsættes derefter med at karte og spinde, og eleverne laver eventuelt deres egne håndtene.

Dagene afsluttes med at vurdere resultatet, samt en samtale om tøj dengang og nu, samt om generelle ændrede livsvilkår, om udviklingen i resurseforbrug og forholdet mellem arbejdstid og fritid, klima m.m. Pauser puttes ind, hvor det passer i programmet. Emnet kan bl.a. bruges i historieundervisningen, som en del af klassens undervisning i håndværk og design, eller i et tema om fx livsvilkår før og nu.

Museets får bliver klippet til Fåredagen i august, og ulden bliver brugt i skoletjenensten.
Museets får bliver klippet til Fåredagen i august, og ulden bliver brugt i skoletjenensten.
Foto

Boldrup Museum

©

Boldrup Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
6 timer
Pris:
900 kr.
Yderligere priser:
En undervisningsdag koster 900 kr. Dette emne kan vare en eller to skoledage. Man er selv med til at bestemme tidsrammen efter aftale. Der betales for et materialeforbrug.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Håndværk og design, Historie
Læringsmål:
Eleverne lærer, hvordan man på landet omkring år 1900 var stort set helt selvforsynende - også med tøj. De lærer at spinde og karte, og lærer enkle plantefarvningsteknikker. De får en øget mulighed for at perspektivere den nutidige 'brug-og-smid-væk-kultur'.