Uretfærdighed i den bedste mening
Et dilemmaforløb i fortiden, nutiden og fremtiden.
- Dagen begynder med en introduktion til dagens forløb og levevilkårene i 1872, hvor Svendborg Fattiggård åbnede.
- Klassen bliver delt i grupper af 2-4 elever, hvor hver gruppe får en bog udleveret til forløbet.
- Forløbet foregår 6 steder i museets udendørsområde. Eleverne vil høre om 6 forskellige personer med hver deres historie under emnerne: INDLÆGGELSE, MAGT, KØNSROLLER, PLIGTER, SKJULESTEDER, VÆRDIGE OG UVÆRDIGE. Under hvert tema bliver eleverne bedt om at forholde sig til deres liv i dag, i deres nærmiljø men også i samfundet.
- Efter pausen er der en kort rundvisning indenfor på fattiggården.
- Afslutningsvist skal eleverne se ud i fremtiden og forholde sig til de temaer vi har arbejdet med i dagens løb. Et eksempel kunne være: "Hvordan vil vores live være, hvis der er mindre/mere medindflydelse?"
- Tak for i dag - I er velkomne til selv at udforske Fattiggården eller besøge Museumshaven.
