Danmarks Forsorgsmuseum

Uretfærdighed i den bedste mening

Et dilemmaforløb i fortiden, nutiden og fremtiden.
  • Dagen begynder med en introduktion til dagens forløb og levevilkårene i 1872, hvor Svendborg Fattiggård åbnede.
  • Klassen bliver delt i grupper af 2-4  elever, hvor hver gruppe får en bog udleveret til forløbet.
  • Forløbet foregår 6 steder i museets udendørsområde. Eleverne vil høre om 6 forskellige personer med hver deres historie under emnerne: INDLÆGGELSE, MAGT, KØNSROLLER, PLIGTER, SKJULESTEDER, VÆRDIGE OG UVÆRDIGE. Under hvert tema bliver eleverne bedt om at forholde sig til deres liv i dag, i deres nærmiljø men også i samfundet.
  • Efter pausen er der en kort rundvisning indenfor på fattiggården.
  • Afslutningsvist skal eleverne se ud i fremtiden og forholde sig til de temaer vi har arbejdet med i dagens løb. Et eksempel kunne være: "Hvordan vil vores live være, hvis der er mindre/mere medindflydelse?"
  • Tak for i dag - I er velkomne til selv at udforske Fattiggården eller besøge Museumshaven.
Fem mænd foran en stor bunke skærver, som de har slået med håndkraft.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
1000 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, Kristendomskundskab, Samfundsfag
Læringsmål:
At eleverne skal kigge ud i fremtiden og samtale om, hvordan de tror vores liv vil være, hvis vi mister rettigheder vi har i dag. Den snak tager de på baggrund af den indsigt de får i hvilke vilkår folk har levet under for 100-150 år siden, samtidigt med at de reflektere over deres eget liv og den verden vi lever i i dag.

Se alle tilbud fra: