Boldrup Museum - Nordjyske Museer

Vandløbsundersøgelse af Simested å

Simested å, der løber gennem museets eng, er kendt for sit smukke forløb i Himmerland, sit klare vand og sit rige dyreliv. Men hvordan står det egentlig til med åens miljø i dag? Vi undersøger åen, og ud fra det, vi finder, prøver vi at give en vurdering af dette.

Efter et oplæg på museet om åens forløb fra udspring til udløbet i Hjarbæk fjord og en introduktion til dagens arbejde går vi til åen, hvor vi i grupper indsamler, måler, iagttager og beskriver forskelligt materiale og forskellige forhold; alle naturfagene komme i spil i dette arbejde. Tilbage på museet undersøger vi noget af det indsamlede materiale og prøver ud fra dette bl.a. at bestemme åens forureningsgrad og den generelle miljømæssige tilstand.

Der afrundes med en diskussion om dagens konklusioner, og vi prøver at vurdere de miljømæssige påvirkninger, åen er blevet og bliver udsat for. 

Efterfølgende er der rig mulighed for at arbejde videre med emnet hjemme på skolen: lave forsøg, fordybe sig i specielle dyr, lave dissektion af fisk m.m.

Vandløbsundersøgelsen er et superrelevant emne i forbindelse med naturfagsprøven efter 9. klasse; ikke mindst fordi emnet helt uundgåeligt vil inddrage elementer fra alle naturfagene.

Ved vandløbet mødes natur og kultur; her er det landmandens køer, der græsser og kigger ved åen.
De danske vandløb er et af de steder i naturen, hvor mødet mellem natur og kultur er mest tydeligt.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
5 timer
Pris:
900 kr.
Yderligere priser:
En undervisningsdag koster 900 kr. Herudover betales for det aktuelle materialeforbrug. Tilbuddet er gratis for skoler i Rebild og Mariagerfjord kommuner; disse betaler kun for materialer.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Biologi - Modellering, Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Modellering, Fysik/kemi - Undersøgelse, Fysik/kemi - Perspektivering, Geografi - Kommunikation, Geografi - Modellering, Geografi - Undersøgelse, Geografi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Fysik/kemi, Geografi
Læringsmål:
Eleven kan indsamle og identificere de hyppigst forekommende dyr i åen på lokationen og kender dyrenes vigtigste krav til livsbetingelserne.

Eleven kan undersøge, indsamle og iagttage oplysninger om åens dyre- og planteliv og ud fra dette drage konklusioner om den miljømæssige tilstand.

Eleven kan undersøge, lave målinger vedr. åens fysik og kemi og ud fra dette drage konklusioner om den miljømæssige tilstand.

Eleven kan iagttage og beskrive åens forløb og funktion i landskabet, både kultur- og naturmæssigt.

Eleven kan bruge naturfagenes konklusioner til at give en vurdering af de miljømæssige påvirkninger, vandløbet er udsat for af natur og miljø.