Greve Museum

Velfærdsdrømme - forny din forstad

I dialog med eleverne diskuteres bolig- og samfundsudviklingen i det 20. århundrede i en ny udstilling om forstaden Greve, som har udviklet sig fra bondeland til moderne forstad til København.

Hvorfor bo i en forstad som Greve? I løbet af det 20. århundrede valgte 45.000 mennesker, at Greve skulle danne rammen om det gode hverdagsliv. Greve er en af de nye byer langs med Køge Bugt, der særligt efter Fingerplanen i 1947 og Køge Bugt loven i 1961 oplevede Danmarks største folkevandring. Det har ændret Greve både fysisk og mentalt.

Eleverne nedsættes som byråd i Greve og skal komme med deres bud på, hvordan fremtidens Greve skal formes. For at kunne give et kvalificeret bud på fremtiden skal eleverne i nedsatte udvalg rundt i udstillingen Velfærdsdrømme og undersøge, hvilke idéer der lå bag Greve som mønsterby. I dialog med eleverne diskuterer vi, hvordan vi skaber et godt lokalsamfund, og hvad der gør Greve til et særligt sted at bo – både før, nu og i fremtiden.

Omsatte læringsmål:

Eleverne får kendskab til deres lokalhistorie og kan redegøre for, hvad der er det særlige ved Greve som forstad.

Eleverne kan forklare sammenhængen mellem fortidens velfærdsvisioner og nutidens forstadsliv i Greve.

Eleverne kan give et kvalificeret bud på, hvordan vi i fremtidens Greve skaber rammerne om det gode liv for alle fra vugge til grav.

Fiat 600 fra 1972
Elever prøver den lille Fiat i udstillingen.
Foto

Kamilla Hjortkjær

©

Greve Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
350 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Modersmålsundervisning - Kultur og samfund, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Samfundsfag - Økonomi
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.
Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.

Se alle tilbud fra: