Om nyheden
Julefaglige undervisningsforløb
Museer og andre kulturinstitutioner har gennem årene lagt rammer til årets julekalendere på tv. I år er det Det Kongelige Teater, og tidligere har det været Børglum Kloster, Den Gamle By i Aarhus, Jernalderlandsbyen Odins Odense, Christiansborg Slot og Brorfelde Observatorium m.fl. Alt det vi traditionelt forbinder med jul, finder vi også ofte på kulturinstitutionerne: Den gode fortælling, eventyret, det lidt mystiske, det overraskende, det der sætter tingene i perspektiv.
Men jul i de eksterne læringsmiljøer er også en mulighed for at give julen et anderledes fagligt fokus, der kan supplere de gode fortællinger og traditioner om juleklip og nisseleg.
På Arbejdermuseet kan skoler i forløbet Da Julen var hjemmelavet komme ind og besøge Familien Hansen og hjælpe dem med juleforberedelserne. Familien er en arbejderfamilie i 50´ernes København. Her ser eleverne, hvordan familien har pyntet op og bliver klogere på, hvilke juletraditioner, vi har i dag, som stammer fra denne tid. Eleverne skal også lave deres egne hjemmelavede julegaver og pynt, når de instrueres i at lave 50´er-garnnisser.
På Københavns Befæstning er der Jul på Vestvolden, hvor eleverne oplever soldaternes liv på volden under 1. verdenskrig, hvor Danmark var neutrale, men hvor man ikke stolede på fjenden og derfor måtte være på vagt. De skriver bl.a. postkort hjem og går i sporene på soldaterne – som en måde at opleve hverdagslivet i julen på volden.
På Middelfart Museum har man igennem mange år haft sin egen juletradition. Byens børn bager peberkagehuse i miniaturemodeller af huse og bygninger i Middelfart by; lige fra shelterpladsen ved naturskolen og frisørsalonen til byens gamle vandtårn. Sidst i november samles husene fra alle skoler til en hel by inde på museet. Forløbet er mere end klistrende fingre og hvid glasur, for eleverne er rundt i byen for at udvælge sig det hus, de vil bygge, og de arbejder med faglige elementer som størrelsesforhold, lokalhistorie, byudvikling, historiske traditioner, opskrifter og æstetik.
Julen er en tid for hygge, mystik og gode fortællinger i de eksterne læringsmiljøer, men ens for de nævnte jule-undervisningsforløb er, at de alle har et fagligt fokus, som knytter sig til julen og samtidig hænger sammen med det eksterne læringsmiljøs genstandsfelt.

I år er mange jule-undervisningsforløb aflyst som følge af den delvise corona-nedlukning, men alle forløb med juletema kan ses og bookes igen til næste års undervisning på www.skoletjenesten.dk/undervisning