Om Skoletjenesten
  • Sidsel Kirk Skoletjenesten undervisningstilbud
    Kontakt
    For at høre mere om projektet, kan du kontakte:

Samarbejde med pædagogstuderende skal få flere 0-5-årige på museum

Arkæologi er ikke et fag, man umiddelbart forbinder med pædagogstudiet. Men for 100 studerende fra Pædagoguddannelsen UCC er det en del af deres skema i efteråret.
Af
Line Krintel Weldingh

Københavns Museum har startet et samarbejde med Pædagoguddannelsen UCC under overskriften ”For gamle dage siden”. Formålet er at få fremtidige pædagoger – og dermed flere børn mellem 0 og 5 år til at bruge museet.

”Vi vil gerne gøre det mere naturligt for pædagoger at gå på museum. Ved at få fat i dem mens de er studerende, håber vi at kunne afdramatisere museer, så man kan tænke museumsbesøg ind i udflugter ligesom Zoologisk Have og Stranden,” siger Sidsel Kirk, der er undervisnings- og udviklingsansvarlig på Københavns Museum.

Museet er lige nu lukket, mens det flytter til nye lokaler i Stormgade. I den forbindelse har museets ansatte undervist børn ude i institutionerne.  Det kommer de pædagogstuderende også til, når de i deres praktik skal lave pædagogiske aktiviteter, der inddrager arkæologi og museumsarbejde.

”At arbejde sammen med pædagoger har været en øjenåbner. Det at de skal tage ind til museet kan afholde dem fra at komme, hvis der for eksempel er en kollega der er syg. Derfor skal vi både tænke børnehaven ind i museet, men også museet ud i børnehaven. Vi vil gerne have dobbeltforløb, hvor vi kommer ud til børnene, og de kommer ud til os, og de studerende kan give os fortællinger om, hvordan virkeligheden ser ud derude,” siger Sidsel Kirk.

Projektet munder ud i mindst ét nyt undervisningsforløb for 0-5-årige, der skal være klart, når museet åbner på sin nye adresse i foråret 2018. På den måde får de pædagogstuderende også en oplevelse af, at det, de laver på studiet, bliver brugt til noget ude i virkeligheden.