Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Skoletjeneste-projekt vinder sprogpris

Projektet OrdVærkSted på Statens Museum for Kunst vandt i weekenden Den Europæiske Sprogpris, fordi projektet bidrager til udviklingen af sprogundervisning.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Den Europæiske Sprogpris uddeles hvert år af EU-kommissionen og Uddannelses – og Forskningsministeriet til nyskabende initiativer, der har bidraget til at udvikle undervisning af fremmedsprog. I lørdags blev prisen overrakt til projektet OrdVærkSted, der er dette års vinder. Nana Bernhardt og Julie Maria Johnsen fra Skoletjenesten SMK har sammen med Thorvaldsens Museum arbejdet med projektet og er både glade for og stolte af prisen. 

Projektet gør forskel

- Når vi er glade for prisen, handler det især om, at projektet gør en forskel. Vi kan se, at kursisternes sprog bliver udviklet i mødet med kunsten, og at Skoletjenesten og museet kan være med til at byde nye borgere velkommen til landet og vise, at museer også i denne sammenhæng kan spille en vigtig rolle i samfundet i dag, siger Julie Maria Johnsen, undervisnings – og udviklingsmedarbejder i Skoletjenesten SMK, der var med til at modtage prisen.

Og det var netop det, der var baggrunden for, at OrdVærkSted skulle vinde prisen.

- Motivationen var blandt andet, at OrdVærkSted på den ene side handler om sproglæring og udvikling af nye metoder for sprogundervisning, og på den anden side handler om, hvordan et museum kan være med til at tage et socialt ansvar og danne rammen for kulturelt medborgerskab, siger Julie Maria Johnsen.

Udvikler museet

Derudover har projektet også udviklet museets daglige arbejdsgange.

- Vi er blevet gjort opmærksomme på, hvor mange mennesker vi ekskluderer, fordi vi bruger så mange indforståede koder. Det har skabt stor selvrefleksion for museet og har peget på utallige muligheder for videreudvikling – ikke kun i undervisningsregi, men for hele museet, siger Julie Maria Johnsen.

OrdVærkSted afprøver nye metoder for sproglæring i samarbejde med sprogskoler og voksne sprogkursister. Undervisningsforløbene tager udgangspunkt i kursisternes personlige oplevelser af udvalgte kunstværker på museet.

- Kunsten er god i netop dette projekt, fordi vi oplever den forskelligt, og det bliver især relevant, når vi arbejder med kursisterne fra alle dele af verden, der har forskellige kulturelle og sociale baggrunde, siger Julie Maria Johnsen.

Vinderprojektet i Danmark modtager udover et diplom også et rejselegat på 15.000 kroner som støtte til rejser, der skal give ny viden og inspiration til glæde for sprogundervisning i Danmark.

Kontakt

Siska Rohr Harrebye Skoletjenesten

Siska Rohr Harrebye

Kommunikationschef
Tlf
24 90 13 68
Se profil

Måske er du også interesseret i