Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
5 min.
Copied!

Stjerneløb på Glyptoteket

Af
Lise Sattrup
I denne reportage om undervisning i en corona-tid besøger vi Glyptoteket med en gymnasieklasse, der gennemfører en særlig tilpasset version af undervisningsforløbet `Fra perlok til patos´.
Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
5 min.
Copied!

På Ny Carlsberg Glyptotek undersøger en gymnasieklasse i små hold skulpturerne i et stjerneløb mellem de arkaiske, klassiske og moderne samlinger. Undervisningsforløbet hedder `Fra perlelok til patos´, og grundet kravet om at arbejde i små grupper varetages det i dag af tre undervisere; to fra Glyptoteket, samt klassens lærer, der får mulighed for at indtage en ny og aktiv rolle.

En varm formiddag i juni er en lille gruppe gymnasieelever optaget af at finde skulpturer i den arkaiske samling på Glyptoteket. Som i en slags stafet får grupperne udleveret et billede med en detalje af en skulptur, som de skal finde. Sofie, Emma og Frida fra 3.G, som jeg møder denne formiddag, er ikke helt sikre på, hvilken skulptur detaljen stammer fra og undersøger nøje flere skulpturer, inden de beslutter sig og præsenterer skulpturens stilistiske træk for underviseren fra Glyptoteket. William, Albert og Freja vil vinde stafetten og er lynende hurtige til at finde skulpturerne og præsentere facts for underviseren.

Efter et kvarter sender underviseren gruppen videre til næste sted – den klassiske samling. ”Wauw her er flot” udbryder Emma, da de træder ind i den blå sal. Pigerne giver sig god tid til at undersøge skulpturerne på vej ned til den anden underviser, der venter ved næste post. Underviseren fortæller, at nu er de kommet ind til den klassiske samling og spørger eleverne, hvad det nu er, der kendetegner en klassisk skulptur?

Formålet med dagen er repetition af pensum, og eleverne kan godt huske deres oldtidskundskab. Stjerneløbet er en ny og anderledes måde for eleverne at repetere på, og det mærkes tydeligt, at besøget på museet gør repetitionen mere levende og motiverende. Ved den anden post skal eleverne arbejde med karakteristika for den klassiske periode. Eleverne trækker en seddel; en gruppe får ordet beklædning, en anden bronze og en tredje får følelser (patos). Frida og hendes gruppe går på jagt efter patos, det er sværere. Og de må langt omkring. Se de øjenbryn og de rynker han har i panden, den udtrykker da følelser, ikke? siger Frida til vennerne. De finder patos ved Tragediedigteren Euripides, en buste, der viser sig at være en romersk marmorkopi af en græsk skulptur fra 400 f.Kr. Efterfølgende præsenterer de skulpturen og deres valg for klassen og Glyptotekets underviser. Underviseren bidrager løbende med yderligere viden om skulpturerne, hun fortæller om, hvordan man vha. ultravioletlys kan se at Såret amazone har været bemalet, og om at kun ganske få bronze skulpturer er bevaret, da man genbrugte bronzen til at fremstille våben.

Tredje og sidste post varetages af klassens lærer, der pga. kravet om at arbejde forskudt i små grupper er blevet tildelt en aktiv rolle i undervisningsforløbet. Læreren perspektiverer forløbet i den moderne samling, men får også koblet forløbet til årets øvrige undervisning på gymnasiet. Eleverne deltager aktivt og kan afkode, at skulpturen med slangen i håret må være Medusa, men vanskeligere er det for dem at svare på lærerens spørgsmål om, hvorfor myten om Medusa er vigtig at kende til i dag. Stjerneløbet kræver tre undervisere til at bemande løbets poster, men med alle elever godt i mål står det klart, at kombinationen af to museumsundervisere og en gymnasielærer også styrker forløbet i kraft af undervisernes forskellige faglige perspektiver. 

Stjerneløbet tager udgangspunkt i undervisningstilbuddet `Fra perlelok til patos´, som du kan læse mere om her: https://skoletjenesten.dk/tilbud/fra-perlelok-til-patos

Glyptoteket

Hvordan kan museer og andre kulturinstitutioner lave god undervisning i en corona-tid, og hvilke muligheder har de for at tilbyde børn og unge særlige forløb og læringsrum? I denne reportageserie besøger Skoletjenesten en række museer, der tilbyder undervisning, der bl.a. foregår udendørs, involverer arbejde i mindre grupper og besøg i autentiske miljøer. 

Find undervisningstilbud, der lever op til corona-retningslinjerne, ved at søge på `undervisning under corona´ på www.skoletjenesten.dk/undervisning

Kontakt

Portræt af Lise Sattrup, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten

Lise Sattrup

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
23 45 87 06
Se profil

Måske er du også interesseret i