Brandts - Museum for kunst og visuel kultur

Analog fotografi

Fremkald dit eget fotografi i mørkekammer. Undervisningsforløb om analog fotografi.

Aldrig har fotografier været en så stor del af vores hverdag, men ved du egentlig, hvad et fotografi er? I dette komplet analoge 3-timers undervisningsforløb kommer vi helt ind under huden på fotografiet og får en grundlæggende forståelse for, hvad der sker, når vi tager et billede.

Vi begynder med et dialogbaseret oplæg om fotografiets oprindelse, hvor vi taler med eleverne om deres forhold og erfaringer med fotografi. Vi præsenterer forskellige analoge og gamle fototeknikker som fx daguerreotypi, wet plate, pinhole, fotogravure og cyanotypi, og vi henter læring og inspiration fra museets fotografiske udstillinger.

I workshoppen bruger eleverne et af vores hjemmebyggede hulkameraer. Det udstyres med fotopapir, som vi eksponerer for lys. Fotografiopgaven er både at tage et billede af en bygning, et portræt og af en genstand. I mørkekammeret tryller vi resultatet frem. Først med fremkaldervæske, og så med fiksérvæske. Nu har eleven taget og fremkaldt sit eget billede! Alene ved hjælp af en lystæt papkasse, lysfølsomt papir og kemikalier.
Afslutningsvis præsenterer eleverne deres analoge fotografier for hinanden, og vi diskuterer processen, motivet og deres oplevelser i mørkekammeret.

Mørkekammer

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
750 kr.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Ungdomsuddannelse
Erhvervsuddannelse:
Læreruddannelser, Tekniske skoler
Ungdomsuddannelse:
HF, HTX, STX, VUC
Fag:
Billedkunst, Design og arkitektur, Fysik, Kemi
Læringsmål:
At arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen fremstilling.

Viden om formsprog og farvers æstetiske udtryk.

At kommunikere om natur og teknologi.

At designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi.

At få styrket mediekompetencer i forhold til at læse, afkode og tolke billeder.

At kende til enkelte designudtryk og hente inspiration i hverdagens billeder.

At understøtte og styrke visuelle kompetencer og æstetisk forståelse.