Brikkerne til besættelsestidens Kolding
I dette forløb lægger eleverne brikkerne til historien om besættelsestidens Kolding. Historieskrivning er nemlig lidt som et puslespil, de forskellige kilder udgør hver sin brik. Her er det eleverne selv, der lægger brikkerne til historien. De læser kilder og formidler deres nye viden gennem et puslespil med otte brikker. Hver brik har et tema: Indkvartering af tyske soldater, kvinder der var kærester med tyske soldater, modstandskampen, danskere der samarbejdede med tyskerne, sortbørshandlen, jødernes flugt og tyske flygtninge. Formidlingen af kilderne sker på en byvandring, hvor eleverne gruppevis fortæller om hver deres brik. Formålet med puslespillet er at give plads til de oversete historier og nuancer, som der ikke altid tildeles plads i de store samlede fortællinger. Brikkerne til puslespillet samles først til sidst og et hul i den samlede fortælling afsløres.
Læreren skal huske
- Læreren skal på forhånd inddele eleverne i 8 grupper.
Transport: Kolding Kommune har afsat en central pulje, som skal gøre det muligt for skolerne at benytte tilbud i Kolding Kommune. Alle skoler i kommunen kan trække på puljen. Læs mere på Kolding Kommunes intranet her: http://hercules/sko?item=1567498
