Gjethuset

C:NTACT: Kald mig bare Snowflake

Oplev unges egne fortællinger om trivsel, fællesskab og pres

Kommer jeg ind på drømmeuddannelsen? Kommer min tunge bagage fra barndommen til at overskygge fremtiden? Hvorfor er min Instagram ikke fyldt af rejsebilleder, træning og nye outfits? Hvorfor trykker det sådan for mit bryst? Hvorfor passer jeg ikke ind? Er jeg god nok?  

Dette er bare nogle af de spørgsmål, som en gruppe unge fortæller om i vores fortællerrække om unge, trivsel og fællesskaber. De deler modigt og ærligt deres personlige historier, om hvordan de har mærket stress og pres i deres liv, og hvordan de coper med det hele. Fortællingerne efterfølges af en faciliteret dialog, hvor publikum kan stille spørgsmål og sammen med fortællerne i et trygt reflektionsrum har mulighed for at give udtryk for egne tanker og holdninger til emnet.   

Formålet er at forstå og diskutere unges trivsel på baggrund af den præstations- og perfekthedskultur, der i dag fører til stress, ensomhed og angst blandt mange unge. Det gør vi, fordi vi ved, at når unge fortæller åbent og ærligt om deres egne erfaringer på en levende, sårbar og genkendelig måde, kan det hjælpe andre unge, pårørende og fagfolk til at åbne op, tale om og handle på unges mistrivsel.  

C:NTACT har udarbejdet undervisningsmateriale til forestillingens emne, så I kan arbejde med unge og trivsel hjemme på skolen. Find materialet her eller i den vedhæftede fil på denne side

Info: 

Dato og tid: 

6. oktober
Forestillingen starter kl. 10:30
Kom i god tid, så der er tid til at lægge overtøjet, tisse af mv. 
Forestillingen + efterfølgende dialog varer ca. 75 min. 

Sted: 

Gjethuset

Målgruppe: 

7. - 10. kl.  

Pris: 

Gratis

Tilmelding:

Hos Lena på lekrp@halsnaes.dk 
Oplys skole, klasse, antal elever + lærere samt mail og telefonnummer på kontaktlærer. 
Tilmelding efter først til mølle! 

Til dig som lærer

Vi håber, at alle vil hjælpe med at få en god oplevelse i Gjethuset. Du kan hjælpe ved at: 

  • Du og dine elever kommer i god tid, så der er tid til at lægge overtøj, tisse af mv.
  • Sid sammen med dine elever og gør forestillingen til en fælles oplevelse
  • Forestillingen er mobilfri - hjælp dine elever med at overholde dette.
  • Giv dine elever tid til at spise og drikke før og efter forestillingen. Mad og drikke er ikke tilladt under forestillingen. Det er muligt at spise medbragt mad i Gjethuset både før og efter forestillingen.
  • Forbered gerne spørgsmål til fortællerne hjemmefra - de kan stilles under den efterfølgende dialog. Find evt. inspiration i undervisningsmaterialet. 

Om C:NTACT:

C:NTACT bruger scenekunsten og den personlige fortælling til at fremme medborgerskab og nedbryde fordomme. De sætter menneskelige og sociale forhold på dagsordenen, hvor særligt unge og marginaliserede stemmer får lige muligheder for at deltage i den demokratiske samtale gennem kunst og sociale entreprenørskaber. 

Et stort billede opdelt i flere små dele, hvor de unge fortællere ses.
C:NTACTs unge fortællere gæster Gjethuset
Foto

Jón Bjarni Hjartarson

©

C:NTACT

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
Varighed:
75 min.
Pris:
Gratis
Max deltagere:
120 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Drama - Dramaanalyse, Drama - Dramaproduktion, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel, Uddannelse og job - Arbejdsliv, Uddannelse og job - Personlige valg
Fag:
Drama, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Kristendomskundskab, Samfundsfag, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Uddannelse og job
Læringsmål:
Gennem forestillingen og den efterfølgende dialog diskuteres unges mistrivsel på baggrund af den præstations- og perfekthedskultur, der i dag fører til stress, ensomhed og angst blandt mange unge.
Det tilhørende undervisningsmateriale dykker ned i unges mistrivsel med udgangspunkt i teoretiske og faglige bøger og artikler
om samfundskritik og unges trivsel, bl.a. en rapport fra CeFu samt sociolog Rasmus Wiligs teori fra bogen "Kritikkens U-vending".