Københavns Befæstning - Frederiksberg

Danmark under angreb

Oplev Den Kolde Krig på nært hold, og tag stilling til svære dilemmaer, som en del af civilberedskabet på Frederiksberg.

”Danmark under angreb” er et kontrafaktisk rollespil, som knytter an til den overordnede fortælling om Danmarks rolle under den kolde krig. Forløbet stiller skarpt på det frederiksbergske civilforsvars virke under et militært angreb på Danmark. Et jerntæppe har delt verden i to, og konstant lurer faren for et nyt angreb. Hvem er ven og hvem er fjende? Og hvilke oplysninger kan man stole på? 
Eleverne skal i forløbet diskutere, tage ansvar og tage stilling til etiske dilemmaer. Som en del af civilforsvaret mærker eleverne presset og magtstrukturer på egen krop. 

”Danmark under angreb” foregår i det originale koldkrigsunivers – kommandocentralen fra midt 1950’erne, under Frederiksberg Rådhus 
I tilfælde af et angreb ville kommandocentralen være samlingspunkt for bl.a. politi, brandvæsen og den politiske ledelse af byen. I spillet tildeles hver elev en rolle, der har et tilhørsforhold til disse grupper.

Den pædagogiske og didaktiske tilrettelæggelse af læringsspillet er foretaget af Skoletjenesten Københavns Befæstning. Spillet er udviklet i samarbejde med Third Ear og Frederiksberg Stadsarkiv

Mødested: Ved indgangen på Frederiksberg Bredegade 6 (man skal gå til venstre for rådhuspladsen/hovedindgangen)
Periode: Forløbet kan bookes hele året rundt
 

Herunder kan du booke et forløb, finde lærervejledning, samt før- og efteropgaver. 

Book forløbet her

Danmark under angreb
Danmark under angreb
Foto Julie Lindholm

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr.
Yderligere priser:
OBS: Forløbet er gratis for folkeskoler fra Frederiksberg, Rødovre og Københavns Kommune
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Dansk, Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Historie
Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
Eleven har viden om historiske scenariers funktion

Kristendomskundskab
Eleven kan reflektere over etiske principper og moralsk praksis i mellemmenneskelige relationer
Eleven har viden ometik og moralsk praksis i et mellemmenneskeligt perspektiv

Dansk
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Eleven har viden om demokratisk dialog