Demokrati Designere
Eleverne lærer at "føre salon" ved at udvikle deres evne til at lytte og forstå andres perspektiver. Samtidig træner de i at indtage et modsatrettet synspunkt, hvilket fremmer både samtaleevner og empati.
Formål:
Formålet med forløbet er at styrke elevernes demokratiske dannelse ved at udvikle deres evne til at indgå i kvalificerede samtaler, hvor forskellige synspunkter mødes og nuanceres. Gennem øvelse i at lytte aktivt, forstå andres perspektiver samt argumentere for både egne og modsatrettede synspunkter, opøves elevernes samtalekompetencer og empati.
Forløb:
Undervisningsforløbet indledes med to lektioner på skolen, hvor læreren introducerer salonens historiske betydning og funktion som ramme for oplysende og demokratisk dialog. Eleverne præsenteres for centrale demokratiske samtaleværktøjer og forbereder sig på at deltage i en salon. Alt relevant undervisningsmateriale er tilgængeligt for download. Download undervisningsmaterialet
Forløbet afsluttes med en 90 minutters salon på Kolding Bibliotek, hvor biblioteksformidlere faciliterer en dialog om et aktuelt og samfundsrelevant emne med særlig relevans for unge. Salonen skaber rum for refleksion, meningsudveksling og fælles forståelse.
Book en tid:
Tirsdag d. 28. oktober kl. 10
Onsdag d. 29. oktober kl. 10
Torsdag d. 30. oktober kl. 10
Tirsdag d. 4. november kl. 10
Onsdag d. 5. november kl. 10
Torsdag d. 6. november kl. 10
Download undervisningsmaterialet
