Fra jord til bord: Fuglen
Hvordan tygger en fugl maden, når den ikke har nogen tænder? Hvorfor er luftrøret stift som et sugerør? Hvordan virker en vinge? Hvor sidder det kød, vi spiser – og er det synd for dyret? Der melder sig mange spørgsmål, når vi i dette forløb ser nærmere på fuglens anatomi og fysiologi.
Aktiviteter
Vores forhold til fødekilder er blevet noget mere distanceret siden stenalderen. Kød er blevet noget, der kommer i en bakke fra supermarkedet. Rødbeder er syrlige, lilla skiver i et glas, og alting bliver uspiseligt efter en bestemt dato, der står på emballagen. I dette forløb ser vi bl.a. nærmere på, hvor noget af vores kød kommer fra. Afhængig af klassetrin er der følgende aktiviteter:
-
Indskoling: Naturvejleder/underviser fra Naturskolen dissekerer en fasan, mens der fortælles om form og funktion af de enkelte dele. Det hele er bygget op som en rejse ind i kroppen på udkig efter fasanens tænder. Der er selvfølgelig plads til masser af undrende spørgsmål undervejs. Som regel berører vi også emnet om liv og død - er det synd for dyret, at det er dødt? Der afsluttes med smagsprøver på fasankød, og der er også mulighed for at få en kikkert i hånden og øve sig lidt på at spotte fugle, mens vi venter på, at kødet steger færdigt.
Varighed ca. 1,5 time
-
Mellemtrin/udskoling: Indhold er meget lig ovenstående beskrivelse, men her dissekerer eleverne i mindre grupper selv en fugl under kyndig vejledning fra naturvejlederen/underviseren. Sammen gennemgår vi dyrets anatomi og sammenligne den med menneskets. Efterfølgende laves smagsprøver af fasankød. Hvis I ønsker det, kan vi tilberede en lille grønsagsgryde sammen med fasankødet - det plejer at være et stort hit. VIGTIGT: Aftal dette med naturvejlederen ved booking - så får du forslag til en indkøbsliste. Der skal hugges brænde, skæres grønt m.m. Derfor kræver denne del typisk lidt ekstra tid.
Varighed ca. 2-2,5 timer
Forberedelse
Mange af eleverne synes ofte i starten af forløbet, at det er synd, at fuglene er blevet skudt og nu døde. Mange af de samme elever har spegepølse, fiskefrikadeller eller leverpostej med i madpakken - er det også synd? Hvordan og hvorfor behandler man et dødt dyr med respekt? Forløbet her lægger op til mange gode overvejelser og diskussioner omkring etik og moral - det kan I tale om inden besøget. På klassen kan i også tale om, hvad vores krop er bygget af. Hvor kommer den næring og de grundstoffer fra? Hvor forsvinder de hen, når vi dør? I kan skrive alle jeres overvejelser ned og tage dem frem igen, når I er færdige med forløbet.
Efterbehandling
Efter besøget kan I tage jeres overvejelser frem igen. Hvad tænker I nu om emnet? Måske har nogle ændret opfattelse eller rykket grænser for, hvad de troede, de selv kunne. I kan slutte af med at lave et måltid mad over bål og invitere klassens forældre på en bid mad i det fri. Her kan I så fortælle, hvad I har lært og oplevet.
