Naturskolen Silkeborg

Fra jord til bord: Fuglen

Lær om fugles anatomi
Hvordan tygger en fugl maden, når den ikke har nogen tænder? Hvorfor er luftrøret stift som et sugerør? Hvordan virker en vinge? Hvor sidder det kød, vi spiser – og er det synd for dyret? Der melder sig mange spørgsmål, når vi i dette forløb ser nærmere på fuglens anatomi og fysiologi.

Aktiviteter

Vores forhold til fødekilder er blevet noget mere distanceret siden stenalderen. Kød er blevet noget, der kommer i en bakke fra supermarkedet. Rødbeder er syrlige, lilla skiver i et glas, og alting bliver uspiseligt efter en bestemt dato, der står på emballagen. I dette forløb ser vi bl.a. nærmere på, hvor noget af vores kød kommer fra. Afhængig af klassetrin er der følgende aktiviteter:

  • Indskoling: Naturvejleder/underviser fra Naturskolen dissekerer en fasan, mens der fortælles om form og funktion af de enkelte dele. Det hele er bygget op som en rejse ind i kroppen på udkig efter fasanens tænder. Der er selvfølgelig plads til masser af undrende spørgsmål undervejs. Som regel berører vi også emnet om liv og død - er det synd for dyret, at det er dødt? Der afsluttes med smagsprøver på fasankød, og der er også mulighed for at få en kikkert i hånden og øve sig lidt på at spotte fugle, mens vi venter på, at kødet steger færdigt.

    Varighed ca. 1,5 time

  • Mellemtrin/udskoling: Indhold er meget lig ovenstående beskrivelse, men her dissekerer eleverne i mindre grupper selv en fugl under kyndig vejledning fra naturvejlederen/underviseren. Sammen gennemgår vi dyrets anatomi og sammenligne den med menneskets. Efterfølgende laves smagsprøver af fasankød. Hvis I ønsker det, kan vi tilberede en lille grønsagsgryde sammen med fasankødet - det plejer at være et stort hit. VIGTIGT: Aftal dette med naturvejlederen ved booking - så får du forslag til en indkøbsliste. Der skal hugges brænde, skæres grønt m.m. Derfor kræver denne del typisk lidt ekstra tid.

    Varighed ca. 2-2,5 timer

Forberedelse

Mange af eleverne synes ofte i starten af forløbet, at det er synd, at fuglene er blevet skudt og nu døde. Mange af de samme elever har spegepølse, fiskefrikadeller eller leverpostej med i madpakken - er det også synd? Hvordan og hvorfor behandler man et dødt dyr med respekt? Forløbet her lægger op til mange gode overvejelser og diskussioner omkring etik og moral - det kan I tale om inden besøget. På klassen kan i også tale om, hvad vores krop er bygget af. Hvor kommer den næring og de grundstoffer fra? Hvor forsvinder de hen, når vi dør? I kan skrive alle jeres overvejelser ned og tage dem frem igen, når I er færdige med forløbet.

Efterbehandling

Efter besøget kan I tage jeres overvejelser frem igen. Hvad tænker I nu om emnet? Måske har nogle ændret opfattelse eller rykket grænser for, hvad de troede, de selv kunne. I kan slutte af med at lave et måltid mad over bål og invitere klassens forældre på en bid mad i det fri. Her kan I så fortælle, hvad I har lært og oplevet.

Billede af en fasan

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Prisen er kun for folkeskoler i Silkeborg Kommune. Hvis I vil lave en grønsagsgryde, skal I selv medbringe ingredienser. Naturvejlederne har en indkøbsliste (indkøb for ca. 100,- pr. klasse).
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Madkundskab - Fødevarebevidsthed, Madkundskab - Mad og sundhed, Madkundskab - Madlavning, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Madkundskab, Natur/teknologi
Læringsmål:
Udarbejdes efter det aktuelle formål