Musikmuseet

Fremtidens musik

Musikmuseet udfordrer musikkens yderste grænser og kigger ind i fremtidens nye opfindelser af musikinstrumenter. Hvad mon fremtiden vil bringe? Eleverne prøver rollen som DJ's på museets nye Mashmachine og udforsker den smukke Omnis klangunivers. Gennem kreative workshops og hands-on kommer vi tæt på, hvilke udfordringer og muligheder de nye opfindelser stiller os over for. Og gennem fremtidens musik får vi både øje og øre på, hvad nutidens og fortidens musik kan.

Undervisningsforløbet foregår i Musikmuseets udstilling. I forløbet vil vi sætte fokus på, hvordan fremtidens musik og instrumentarium ville kunne se ud. Ved at gøre dette får vi samtidig også mulighed for at belyse fortidens og nutidens musik og instrumenter. Forløbet er stationsopdelt, og ved de enkelte stationer kommer eleverne til at arbejde med følgende:

1. Kompositionsopgave på Omni. Dette er et af museets fremtidsinstrumenter, som åbner et helt nyt lydunivers op.

2. Kompositionsopgave på Mashmachine. Dette instrument er også et af Musikmuseets nye fremtidsinstrumenter – en taktil DJ-pult, hvor eleverne ud fra et loop-baseret beat skal lave et lille musikalsk forløb.

3. Kompositionsopgave på akustiske instrumenter. Ved denne station skal eleverne arbejde ud fra samme præmis som på de andre instrumenter, men her i stedet med nogle af museets akustiske instrumenter.

4. Digital skattejagt i udstillingen. Ved denne station skal eleverne bevæge sig tilbage i tid i museets udstilling og undersøge forskellige musikinstrumenter ud fra et perspektiv om musikinstrumenter som musiske opfindelser.

Forløbet afsluttes bl.a. ved, at eleverne spiller deres Omni-komposition for resten af klassen efter tur.

Mashmachine på Musikmuseet
Mashmachine på Musikmuseet
Foto Sandra Brinchs Andersen

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
750 kr.
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler i Københavns Kommune via Åben Skole og for Frederiksbergs skoler via Frederiksberg Fonden.
Max deltagere:
-28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Musik - Musikalsk skaben, Musik - Musikforståelse, Musik - Musikudøvelse
Fag:
Innovation og entreprenørskab, Musik
Læringsmål:
Eleven kan indgå i en samtale omkring musikinstrumenter som musiske opfindelser i et bredt historisk perspektiv.

Eleven kan indgå i musisk-kreative processer med både akustiske og digitale musikinstrumenter og med forståelse for form og kontraster.

Eleven kan indgå i en samtale om forestillingen om mulige fremtidsscenarier inden for musikkens område.

Se alle tilbud fra: