Fremtidens musik
Undervisningsforløbet foregår i Musikmuseets udstilling. I forløbet vil vi sætte fokus på, hvordan fremtidens musik og instrumentarium ville kunne se ud. Ved at gøre dette får vi samtidig også mulighed for at belyse fortidens og nutidens musik og instrumenter. Forløbet er stationsopdelt, og ved de enkelte stationer kommer eleverne til at arbejde med følgende:
1. Kompositionsopgave på Omni. Dette er et af museets fremtidsinstrumenter, som åbner et helt nyt lydunivers op.
2. Kompositionsopgave på Mashmachine. Dette instrument er også et af Musikmuseets nye fremtidsinstrumenter – en taktil DJ-pult, hvor eleverne ud fra et loop-baseret beat skal lave et lille musikalsk forløb.
3. Kompositionsopgave på akustiske instrumenter. Ved denne station skal eleverne arbejde ud fra samme præmis som på de andre instrumenter, men her i stedet med nogle af museets akustiske instrumenter.
4. Digital skattejagt i udstillingen. Ved denne station skal eleverne bevæge sig tilbage i tid i museets udstilling og undersøge forskellige musikinstrumenter ud fra et perspektiv om musikinstrumenter som musiske opfindelser.
Forløbet afsluttes bl.a. ved, at eleverne spiller deres Omni-komposition for resten af klassen efter tur.
