Hvolris Jernalder

Hvolris på egen hånd

Udforsk det store og smukke landskab på Hvolris på egen hånd.

Turen går rundt i det arkæologiske område, jernalderlandsbyen og Skulpturlunden. På vejen er der forklaringer til området, oldtidsminder, huse med videre samt forslag til opgaver og lege (materiale tilsendes ved tilmelding).
Turen, der er 1-2 km i kuperet terræn, kan efter behag opdeles i tre etaper, hvor man kan vælge etaperne enkeltvis eller tage dem alle tre.

Mest oplagt kan turen kobles til fagene historie og kristendomskundskab, men kun fantasien sætter grænser for en faglig 'knage' at hænge dette forløb på, når I besøger Hvolris.

Efter tilmelding får læreren tilsendt en vejviser med beskrivelser af hhv. Skulpturlunden, det arkæologiske område og den rekonstruerede bygd på Hvolris Jernalder. Turen kan tages i den længde og rækkefølge, man foretrækker.

Tilbuddet gælder året rundt. Dog er der ingen rekvisitter i den rekonstruerede bygd fra 1. nov. -1. april, da den lukkes ned for vinteren.

Markering af fortidens huse i det arkæologiske område på Hvolris Jernalder.

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler i Viborg Kommune. Pris for skoler udenfor Viborg Kommune, friskoler og privatskoler 250 kr.

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Elevernes alsidige udvikling, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Elevernes alsidige udvikling, Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Formålet med forløbet er generelt kendskab til jernalderen, herunder:

at give eleverne et indblik i arkæologens arbejde, og hvordan fortidens spor kan ses både i det omgivende terræn og ved udgravninger

at give eleverne indblik i, hvordan fortiden rekonstrueres på baggrund af arkæologiske fund

at give eleverne forståelse af og indsigt i, hvordan man levede for ca. 2000 år siden


Eksempler fra Fælles Mål:

Historie, efter 4. klasse  - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.

Historie, efter 6. klasse  - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.

Historie, efter 9. klasse  - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.

Kristendomskundskab, efter 9. klasse  - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser', hvor eleven kan forholde sig til hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer.