Hvor kommer vores mad egentlig fra?
Undervisningsoplægget er bygget op om en rundtur, hvor bonden tager eleverne med rundt på gården og samler ind til pandekagedej, som senere kan steges over bål på museets bålplads. Turen går til hønsene efter æg, forbi køerne efter mælk og op og ind i den gamle stubmølle efter mel. På denne måde bliver eleverne helt konkret præsenteret for forhold på en gård anno 1860erne, hvor selvforsyning stadig var vigtig, men også på vej ud. Ud fra forholdende dengang og den måde man fik mad på får eleverne perspektiveret til madproduktion i dag. Hvad var hverdagsmad dengang, hvad er hverdagsmad i dag? Hvordan producerede man mad, hvor fik man sine ingredienser fra - dengang og i dag? Undervejs tales der om, hvordan og hvorfor landbrug har ændret sig fra dengang til i dag.
Der bliver også tid til at hilse på nogle af gårdens andre dyr feks. heste, grise, får, geder, gæs og katte. Der sluttes af på bålpladsen, hvor der er mulighed for at bage pandekager over bålet.