Kvindeliv – Ud af skyggen
Hvem har skrevet den?
Hvad driver den frem?
Og hvordan er eleverne egentlig selv historieskabt og -skabende?
Alt det og meget mere dykker vi ned i i forløbet “Ud af skyggen – Hvem har plads i historien”. Her får eleverne gennem dilemmabaseret arbejde og i mødet med historiske scenarier styrket deres historiebevidsthed og udviklet kritisk-analytiske perspektiver på den gængse historieskrivning.
Arbejderkvinderne og eleverne
Kvindeliv – Ud af skyggen henvender sig til ungdomsuddannelser og centrerer sig om spørgsmålet: Hvem har plads i historien? Undervisningen er bygget op omkring dilemmaer, der knytter sig til arbejderkvindernes historiske og nutidige kampe for retten til egen krop, retten til ligeløn, retten til selvbestemmelse og selvfølgelig retten til demokratisk deltagelse. Formålet med undervisningen er at styrke elevernes demokratiske dannelse, historiske bevidsthed og empati.
Gennem genstande, poesi, citater og uddrag fra erindringer vil eleverne stifte bekendtskab med kvindernes faglige og politiske organisering, de kvinder, der gik forrest, og de kvinder, vi ikke kender meget til, men som var i alle samfundets kroge, og hvis historier indtil nu har været ufortalte.
Forløbet afsluttes med en kobling til og spejling af elevernes livsverden i en diskussion om, hvordan de kan være med til at skabe ligestilling og fremdrift i historien og i samfundet, og hvilke kampe de står i og over for.
I forløbet vil vi facilitere de svære snakke om køn, seksualitet og ligestilling ud fra dialogisk-demokratiske principper til undervisningsfacilitering, og vi vil have et stærkt fokus på repræsentation af køn og seksualitet, så alle elever oplever, at det er trygt at deltage med ytringer, holdninger og refleksioner.
