Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

MEDUSA – et rollespil om sande og falske nyheder

MEDUSA er et læringsspil om journalistik, mediedækning og kildekritik. Eleverne spiller nyhedsjournalister, der skal dække konflikten i det fiktive land Uturgien. Her har præsidenten netop lukket for befolkningens adgang til internettet, så det er ikke nogen nem opgave at finde sandheden i strømmen af informationer.

Regeringen har lukket for befolkningens adgang til internettet, og der går rygter om uroligheder i gaderne. De eneste officielle nyheder, der kommer ud, er fra landets statskontrollerede tv-kanal. De eneste andre informationer, journalisterne får, kommer fra organisationer, bloggere og aktivister på internettet, hvor en gruppe ved navn MEDUSA offentliggør oplysninger om situationen. Løbende tikker nye beskeder, videoer og Twitter-opslag ind, men kan man stole på kilderne?

Hver gruppe skal lave et otte minutters tv-indslag om Uturgien. De får tildelt forskellige roller. Nogle er udenrigskorrespondenter, andre er erhvervsjournalister eller interneteksperter. Og så er der redaktøren, der skal holde styr på sine ansatte og følge med i, hvad de har opsnappet. Undervejs i forløbet udvikler historien sig, og eleverne skal hele tiden vurdere troværdigheden af de oplysninger og kilder, de møder.

Logo af Medusa
Hvem er MEDUSA?
Foto

ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation

©

ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
1700 kr.
Yderligere priser:
Prisen er ekskl. moms.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, It og medier, Samfundsfag
Læringsmål:
DANSK
Forløbet er rettet mod det tværgående tema it og medier med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger, analyserende modtager og målrettet producent. Eleverne reflekterer og diskuterer afsender- og modtagerforhold i de nyheder og den kommunikation, de møder online.

Eleverne oplever, hvordan nyheder produceres, og får redskaber til at forholde sig kritisk til mediernes fremstillinger og vinklinger af begivenheder.