Spøttrup Borg

Middelalderens Spøttrup – I riddernes fodspor

Har dine elever, det der skal til for at blive riddere i middelalderen? Når I besøger Spøttrup Borg, kommer I med på en tidsrejse tilbage til den sene middelalder, hvor eleverne skal prøve at gå i riddernes fodspor. Det kræver både mod, styrke og god dannelse at leve op til den række normer og værdier, der gjorde sig gældende for en ridder.

Spøttrup Borg var ved sin opførsel en af rigets mest moderne fæstninger. Museets formidlere vil i disse historiske rammer tage eleverne med på en rundvisning, hvor de ser og hører om borgen som fæstningsværk og lærer om høvisk opførsel. Sammen med en lærer kommer de til at dyste i kampteknik i forskellige spændende discipliner. Eleverne vil også blive introduceret til heraldikkens kunst, og de skal i grupper udforme egne våbenskjolde, som de efterfølgende skal male.

Aldersgruppe: Mellemtrin

Antal elever: Max 24 + min. 2 lærer. Ved flere elever deles eleverne i grupper afhængig af antal.

Varighed: 3 timer + tid til madpakker (kan tilrettes efter ønske)

Stationsopbygget forløb med 3 forskellige stationer, hvor den ene er lærerstyret.

Periode: April – oktober

Pris: Gratis for Skive kommunes skoler

Skoler fra andre kommuner: Kontakt os for en pris for et forløb, der er tilpasset jeres gruppe

OBS: Aktiviteterne foregår både ude og inde, så medbring tøj efter vejret

Gå i riddernes fodspor på Spøttrup Borg

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3½ time
Pris:
Yderligere priser:
Gratis for Skive kommunes skoler Skoler fra andre kommuner: Kontakt os for en pris for et forløb, der er tilpasset jeres gruppe.

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Billedkunst, Dansk, Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
• Vi ønsker, at eleverne skal tilegne sig indsigt omkring Spøttrup Borg som forsvarsværk og ridderstandens rolle og plads i stændersamfundet.
• Vi ønsker at eleverne får en forståelse for de vilkår, som herskede for ridderstanden i middelalderen.
• I det stationsopbyggede forløb er det vores mål, at eleverne lærer gennem samarbejde, dialog og refleksion og kropslig sansning.

Fællesmål for historie efter 6. klasse:
• Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder (kronologi og sammenhæng).
• Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden (Historiebrug).
• Eleven har viden om elementer, der indgår i historiske scenarier (Historiebrug).