Københavns Befæstning - Ejbybunkeren

Mission Kold Krig

Et liverollespil, hvor eleverne oplever ideologier, magtbalancer og politiske beslutninger på egen krop, når de skal spille USSR og USA under Den Kolde Krigs tilspidsede Cubakrise. Verdensfreden ligger i deres hænder.

Mission Kold Krig er et liverollespil, hvor eleverne oplever ideologier, magtbalancer og politiske beslutninger på egen krop. Kan de stole på fjenden, tør de nedruste, og er der spioner iblandt dem? Eleverne spiller i originale dragter som politikere, generaler, journalister, hippier, arbejdere og diplomater. I dette kontrafaktiske rollespil skal eleverne agere og forhandle i en verden, der er delt i to, og hvor atombomben og 3. verdenskrig er en trussel mod verdensfreden. Mission Kold Krig spilles i det originale koldkrigsunivers: Den hemmelige Ejbybunker i Rødovre, der i efteråret 2012 åbnede for offentligheden som stort oplevelsescenter.

Den pædagogiske og didaktiske tilrettelæggelse af læringsspillet er foretaget af Skoletjenesten Københavns Befæstning. Spillets gameplaystruktur er udviklet i samarbejde med Odysse A/S.

De praktiske detaljer sendes i en bekræftelsesmail efter booking; herunder hvilke grupper eleverne skal være delt ind i på forhånd.
Du kan altid ringe, hvis du har spørgsmål.

Book forløbet her

Herunder kan du finde lærervejledning, samt før- og efteropgaver

Befaestning
Mission Kold Krig
Foto Jeppe Carlsen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
0 kr.
Yderligere priser:
Forløbet og entré er gratis for folkeskoler fra Rødovre, Frederiksberg og Københavns Kommune. For øvrige skoler og kommuner er prisen 600 kr. + entre til bunkeren 250 kr. I alt. 850 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Det overordnede formål med forløbet er at omsætte abstrakte begreber omkring Den Kolde Krig til en mere konkret, kropslig og erfaringsbaseret forståelse.

Dette udmøntes bl.a. gennem Skoletjenesten Københavns Befæstnings dogmer
- Oplevelse før oplysning
- Historien er fysisk
- Læring gennem fysisk bevægelse
- Samarbejde

Fælles mål
Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger
Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling

Eleven kan identificere ideologisk indhold i politiske udsagn og beslutninger
Eleven har viden om politiske ideologier og grundholdninger