Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

POSTMYSTERIET - Tegn jeres egne frimærker

Postbuddet på ENIGMA har brug for børnenes hjælp! Der er sket noget skrækkeligt. Et brev er forsvundet i tiden og det er ikke et hvilket som helst brev – det er et 200 år gammelt kærestebrev!

Forløbet udfolder sig i børneområdet på Danmarks nye kommunikationsmuseum, ENIGMA. Her rejser børnene ind i den digitale verden og
møder dens historie. Her kan I trække i en rød postjakke og dreje på historiske telefoner - med ledninger!!!
møder dens historie. Her bliver beskeder skrevet med fjerpen og telefonopkald stillet om ved telefoncentralen.

Forløbet er bygget op om en fiktiv fortælling om postbuddet, der rejser i tiden for at finde det forsvundne brev - et originalt kæreste brev fra år 1820. Postbuddet fortæller, hvordan man sendte breve for 200 år siden - dengang var der ingen numre på husene, så hvordan fandt brevet frem til modtageren? Sammen med postbuddet møder eleverne nogle af de kommunikationsteknologier, som har skabt vores digitale verden med iPads og internet. Undervejs leger eleverne gæt og grimasser med fortidens transportmidler og skriver morsekode ved at rutsje som prikker og streger. Til slut designer og tegner de deres egne frimærker, så det vigtige brev kan sendes tilbage i tiden.

Pige der blæser i posthorn
Posthornet var datidens sms-notifikation
Foto

ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation

©

ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
1039 kr.
Yderligere priser:
Prisen er ekskl. moms.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Dansk, Historie
Læringsmål:
Eleverne får indsigt i den digitale verdens historie og forståelse af, hvordan teknologien har
forandret den måde mennesker kommunikerer på. Forløbet understøtter både faglige mål
for historie og dansk.

Historie
Forløbet er rettet mod historiefagets kompetenceområder kronologi, samfund, familie og
fællesskaber. Eleverne får viden om og kan sammenligne kommunikation før og nu, og kan
relatere det til eget liv.

Dansk
Forløbet understøtter kompetenceområderne fremstilling og respons, når børnene designer
og tegner deres egne frimærker og vi taler om frimærkernes budskaber.