Se på celler
Mikroskopet er uundværligt, hvis man vil forstå livet på celleplan. Læringsaktiviteten starter med et oplæg om cellebegrebet og om, hvad der kendetegner en levende organisme.
Fokus i forløbet er, at eleverne lærer at bruge et mikroskop. Eleverne arbejder i grupper. Hver gruppe får tildelt cellemateriale. Eleverne snitter et præparat og undersøger materiale nærmere under mikroskop.
Da alt liv består af celler, får eleverne et indblik i det liv, der er omkring os, som vi normalt ikke ser pga. den lille størrelse.
Før færdighedsaktiviteten på NaturBornholm er det en fordel, at eleverne har læst om forskellige former af eukaryote celler og om cellernes organer.
Efter læringsaktiviteten med naturvejlederen kan eleverne arbejde videre på egen hånd i Naturværkstedet. Grupperne kan bytte cellematerialer, så alle får snittet i dyr, planter og svampeceller.
Oplægget giver eleverne færdigheder i at arbejde med et mikroskop, så de efterfølgende kan undersøge mikroorganismer i f.eks. hø-infusion og sammenligne dem med feltprøver fra ferskvand eller jord. Celletyper lægger op til debat om livsformer, mangfoldighed, tilpasning, livsbetingelser, systematik og evolution.
Praktisk information:
Hvornår: Hele året
Tag gerne billeder med iPad eller mobiltelefoner under forløbet, der kan bruges til efterbearbejdning.
Download arbejdsark til eleverne
Baggrundsmaterialer:
- Cellen. Biologiforbundet Kaskelot, Februar 2011, nr. 185
- Youtube: Mikroskop
- Youtube: Microscope
- Nucleus.dk: Eksperimenter
- Studienet.dk: Mikroskopering af celler
- Mikroskopisk liv. Lone Als Egebo, 2004
- Mikroskopi i Biologien. Eigil Holm. Eigil Holms Forlag, 2006
Arbejdsark:
