Statens Naturhistoriske Museum

Skoleforløb i Wildlife Photographer of the Year

I skoleforløbet i ‘Wildlife Photographer of the Year’ arbejder eleverne med billederne i udstillingen, de udforsker naturen gennem en ny optik hvor billederne åbner op for naturens fascinerende verdener og sammenhænge.

Den årligt tilbagevendende fotokonkurrence ‘Wildlife Photographer of the Year’ er verdens største af sin slags og naturfotografernes svar på Oscar-uddelingen. De mange smukke fotos viser mangfoldigheden af liv på Jorden, og de inspirerer os til at reflektere over menneskets plads i naturen og vores ansvar for at beskytte den.
Vi har målrettet forløbene til hhv. 0.-2. kl. og 3.-6. kl.

Besøg skal bookes på forhånd
Besøg skal bookes senest 7 dage i forvejen.
Bookingen foregår efter først til mølle.

Den årligt tilbagevendende fotokonkurrence ‘Wildlife Photographer of the Year’ er verdens største af sin slags og naturfotografernes svar på Oscar-uddelingen. De mange smukke fotos viser mangfoldigheden af liv på Jorden, og de inspirerer os til at reflektere over menneskets plads i naturen og vores ansvar for at beskytte den.

Om forløbet

I billetsalget bliver I taget imod af en af museets formidlere.
Formidleren introducerer udstillingen og opgaven, og arbejder sammen med jer i udstillingen. Formidleren er sammen med jer i max. 45 min. Herefter er I velkomne til at arbejde videre på egen hånd i udstillingen og/eller se museets andre udstillinger.

0.-2. kl. (udbydes uge 9-36 2025)
– Formidleren introducerer til udstillingen og dagens opgaver. Eleverne bliver godt klædt på til at arbejde med billederne. Formidleren faciliterer elevernes opgaveløsning i udstillingen.
– Eleverne arbejder med observation og beskrivelse og vil gennem arbejdet med billederne komme omkring emner som fx arter, dyre- og plante-grupper, miljø, klima, geografi, levesteder, adfærd, trusler, samspil etc.

3.-6. kl. (udbydes uge 48 2024-uge 36 2025)
– Formidleren introducerer til udstillingen og dagens opgaver. Vi arbejder med ’I do, we do, you do’ så eleverne bliver godt klædt på til selv at arbejde med billederne. Formidleren faciliterer elevernes opgaveløsning i udstillingen. Elevernes arbejde struktureres via et arbejdsark som de får med hjem til videre arbejde i klassen.
– Eleverne observerer billederne fokuseret, beskriver og analyserer hvad de ser og bruger derefter deres forforståelse og forestillingsevne til at fortælle en historie om situationen på billedet.
– Eleverne arbejder i makkerpar (lav gerne jeres makkerpar på forhånd).
Når eleverne går i dialog med fotografierne, observerer, beskriver og sammensætter deres egne historier arbejder de med fx arter, dyre- og plante-grupper, miljø, klima, geografi, levesteder, adfærd, trusler, samspil etc.

 

Priser og praktisk

Når der er betalt skoleentre til museet, er skoleforløbet gratis (max 30 personer (inkl. lærer(e)). Kræver forhåndsbooking.
Skolebilletter koster 15 kr. pr. elev. Prisen er en rabat-billet og gælder til besøg på 1 af museets adresser.

VIGTIGT IFT. BETALING: Ved betaling med EAN – Print, udfyld og medbring EAN-blanketten.
Der kan også betales med kort eller kontant.

LÆRERENS ROLLE
Under forløbet har du som lærer ansvar for elevernes opførsel og deltagelse i forløbet. Vi ser læreren som bindeled mellem det, der foregår på museet, og undervisningen på skolen. Vi vil derfor opfordre til, at du deltager aktivt i forløbet og understøtter elevernes arbejde i udstillingen. Det betyder, at du som lærer gerne må hjælpe med at perspektivere aktiviteterne på museet til dét, I allerede har arbejdet med eller skal arbejde med hjemme på skolen.
Er du usikker på din rolle, skal du ikke tøve med at spørge formidleren.

FORBEREDELSE & EFTERARBEJDE
Selve forløbet i udstillingen kræver ingen særlig forberedelse for at kunne gennemføres.
Vi anbefaler at I forbereder eleverne på jeres museumsbesøg på forhånd. Læs mere her.
Vi anbefaler at I perspektiverer jeres besøg efterfølgende ved at følge op på elevernes arbejde med billederne. Alle billederne kan ses her.

Et billede fra udstillingen
Foto

Jason Gulley

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
15 kr.
Yderligere priser:
Priser og praktisk Når der er betalt skoleentre til museet, er skoleforløbet gratis (max 30 personer (inkl. lærer(e)). Skolebilletter koster 15 kr. pr. elev. Prisen er en rabat-billet og gælder til besøg på 1 af museets adresser.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Dansk - Fortolkning, Natur/teknologi - Undersøgelse
Fag:
Billedkunst, Dansk, Natur/teknologi
Læringsmål:
0.-2. kl. (udbydes uge 9-36 2025)
– Formidleren introducerer til udstillingen og dagens opgaver. Eleverne bliver godt klædt på til at arbejde med billederne. Formidleren faciliterer elevernes opgaveløsning i udstillingen.
– Eleverne arbejder med observation og beskrivelse og vil gennem arbejdet med billederne komme omkring emner som fx arter, dyre- og plante-grupper, miljø, klima, geografi, levesteder, adfærd, trusler, samspil etc.



3.-6. kl. (udbydes uge 48 2024-uge 36 2025)
– Formidleren introducerer til udstillingen og dagens opgaver. Vi arbejder med ’I do, we do, you do’ så eleverne bliver godt klædt på til selv at arbejde med billederne. Formidleren faciliterer elevernes opgaveløsning i udstillingen. Elevernes arbejde struktureres via et arbejdsark som de får med hjem til videre arbejde i klassen.
– Eleverne observerer billederne fokuseret, beskriver og analyserer hvad de ser og bruger derefter deres forforståelse og forestillingsevne til at fortælle en historie om situationen på billedet.
– Eleverne arbejder i makkerpar (lav gerne jeres makkerpar på forhånd).
Når eleverne går i dialog med fotografierne, observerer, beskriver og sammensætter deres egne historier arbejder de med fx arter, dyre- og plante-grupper, miljø, klima, geografi, levesteder, adfærd, trusler, samspil etc.