Stop motion (Piximakey)
Vær opmærksom på, at tilbuddet er gratis, såfremt I er medlem af Makerspace-samarbejdet.
Indhold: Vi arbejder i dette forløb med design thinking-processen.
Eleverne bliver delt op i mindre grupper og får tildelt en udfordring, som de skal undersøge.
Eksempel på en udfordring:
I Aabenraa Kommune bliver vores legepladser ikke brugt særligt meget, og borgerne har udtrykt, at det er, fordi de er gamle og kedelige. Eleverne skal nu løse den problematik.
Undersøgelsesfasen:
Undersøg, hvordan legepladserne ser ud i Aabenraa
Undersøg forskellige muligheder for, hvordan en legeplads kan se ud
Undersøg, hvordan man kan arbejde med stop motion
Undersøg, hvilken legeplads eleverne vil transformere
Idegenereringsfasen:
Idegenere på, hvilke symboler, farver, materialer m.m. der skal være med i stop motion-filmen
Hvordan skal jeres legeplads se ud, og hvilke funktioner skal den have
Hvilke konstruktioner er muligt at bygge til filmen
Hvilket udtryk skal filmen skabe, hastighed på filmen, lyd, musik samt vinklen på filmen
Konstruktionsfasen:
Konstruere legepladsen som et produkt, analog og digitalt
Konstruere legepladsen med f.eks. træ, pap, toiletruller, piberensere, modellervoks osv.
Bruge vores laserskærer til at konstruere præcise genstande i enten træ eller pap
Bruge maling, lim og forskellige værktøjer til at skabe de elementer, som skal bruges
Faglighed:
Her tales der ind i fagene håndværk og design, billedkunst samt dansk
Elementer ift. fagene:
Stop motion som kreativt virkemiddel
Farver som virkemiddel
Analyse ift. et behov for nye legepladser
Design thinking som metode
Teknologiforståelse:
Digital myndiggørelse:
En indsigt i den måde, stop motion er konstrueret på, hvilken indvirkning det kan have, samt hvordan det skaber et særligt udtryk (kritisk tankegang).
Teknologisk handleevne:
Kompetence i at omforme et analogt produkt til et visuelt digitalt produkt og herefter anvende dette i en teknologisk produktion (redigere, lægge lyd og effekter ind, samt kompetencer i selve stop motion appen).
Designproces:
Kompetence i at arbejde ud fra en særlig proces ift. teknologiforståelse. Den designproces, vi arbejder ud fra, er designcirklen, som er udviklet af AU (Aarhus Universitet).
Kontakt:
Formidler Christoffer Hansen, mobil 24625963 eller email: chrih@aabenraa.dk
Forberedelse på egen skole:
Skolen kan med fordel have kigget på forskellige legepladser i Aabenraa Kommune, inden de kommer ind til undervisning. Tale om, hvordan film er et særligt medie, gerne specifikt stop motion.
