Makerspace Aabenraa

Stop Motion (Piximakey)

I dette forløb kombinere vi den kreative tilgang med teknologi nærmere bestemt stop motion. Dette forløb kan kombineres med mange forskellige fag, f.eks. dansk og billedkunst. Eleverne skal arbejde med at løse en udfordring som vi Makerspace og underviser konstruerer. Derefter skal eleverne producere en stop motions film som bud på løsningen for den opstillede udfordring. Eleverne skal gennemgå en designproces, er tager vi udgangpunkt i designcirklen som redskab til at styre processen.

Vær opmærksom på at tilbuddet er gratis såfremt I er medlem af Makerspace samarbejdet

Indhold: Vi arbejder i dette forløb med design thinking processen.

Eleverne bliver delt op i mindre grupper og får tildelt udfordring som de skal undersøge.

Eksempel på en udfordring:

I Aabenraa kommune bliver vores legepladser ikke brugt særligt meget og borgerne har udtrykt, at det er fordi de er gamle og kedelige.

Eleverne skal nu løse den problematik 



Undesøgelsesfasen:

Undersøg hvordan ser legepladserne ud i Aabenraa

Undersøg Forskellige muligheder for hvordan en lageplads kan se ud

Undersøg hvordan man kan arbejde med stopmotion

Undersøg hvilken legeplads eleverne vil transformere

Idegeneringsfasen:

Idegenere på hvilke symboler, farver, materialer, m.m. der skal være med i stop motion filmen.

Hvordan skal jeres legeplads se ud og hvilke funktioner skal den have

Hvilke konstruktioner er muligt at bygge til filmen 

Hvilket udtryk skal filmen skabe. hastighed på filmen, lyd, musik samt vinklen på filmen. 



 

Konstruktionsfasen:

Konstruerer legepladsen som et produkt analog og digitalt

Konstruere legepladsen med f.eks. træ, pap, toiletruller, piberensere, modulærvoks osv.

Brug vores Laserskære til at konstruerer præcise genstande i enten træ eller pap.

Brug maling, lim og forskellige værktøjer til skabe de elementer som skal bruges.

 

Faglighed: 

Her tales der ind i fagene håndværk og design, billedkunst samt dansk.

Elementer ift. fagene:

Stopmotion som kreativt virkemiddel.

Farver som virkemiddel.

Analyse ift. et behov for nye legepladser.

Design thinking som metode.

 



.

Teknologiforståelse:

Digital myndiggørelse:

En indsigt i den måde stop motion er konstrueret på, hvilken indvirkning det kan have samt hvordan det skaber et særligt udtryk  (kritisk tankegang).

Teknologiskhandleevne:

Kompetence i at omforme et analogisk produkt til et visuelt digitalt produkt og her efter anvende dette i en teknologisk produktion (redigere, lægge lyd og effekter ind, samt kompetencer i selve stop motion app`en)

Design proces:

Kompetence i at arbejde ud fra en særlig proces ift. Teknologiforståelse. Den design proces vi arbejde ud fra er design cirklen som er udviklet af AU (Aarhus Universitet)

Kontakt:

Formidler Christoffer Hansen, mobil 24625963 eller email: chrih@aabenraa.dk

Forberedelse på egen skole: 

Skolen kan med fordel have kigget på forskellige legepladser i Aabenraa kommune ind de kommer ind til undervisning. Tale om hvordan film er et særligt medie gerne specifikt stop motion.

Stop motion setup

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
5 timer
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
24 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Kommunikation, Filmkundskab - Filmanalyse, Filmkundskab - Filmproduktion, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Natur/teknologi - Modellering
Fag:
Billedkunst, Biologi, Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Innovation og entreprenørskab, Medier, Musik, Natur/teknologi
Læringsmål:
Stopmotion som kreativt virkemiddel.

Farver som virkemiddel.

Analyse ift. et behov for nye legepladser og derved en analyse af de "gamle"

Design thinking som metode.

Eleven kan omdanne og udtrykke sig via et digitalt medie

Eleven har en forståelse for stop motion som et særligt medie