Skoletjenesten Kolding

Vi er røde, vi er hvide

Den stille protest.

Vi er røde, vi er hvide foregår på Skamlingsbanken. Her har man fejret det danske sprog, siden en kreds af sønderjyder købte området i 1843. Både i 1840’erne og i tiden efter 1864, hvor den tyske grænse lå lige syd for Kolding, var danskheden trængt, selvom der var mange, som følte sig danske i området. I 1840’erne var det danske sprog under pres, og efter 1864 måtte man ikke flage med det danske flag i Sønderjylland, der ikke længere var en del af Danmark. 

Vi starter dagen med at undersøge, hvordan vi i dag kan se, Skamlingsbankens rolle og betydning for for kampen for den danske sag i Sønderjylland. På besøgscenteret undersøger og analyserer vi en række postkort fra perioden, som er farvelagte i modsætning til andre billeder fra samme periode. Et gennemgående tema er det danske flag, som i tiden efter 1864 blev brugt som en stille protest fra de dansksindede sønderjyder, der ikke måtte hejse Dannebrog i deres flagstænger. Den stille protest sås også i det berømte sønderjyske kaffebord, som eleverne i forløbet skal genskabe med nogle æstetiske benspænd.

Forløbet varer 2,5 time og starter som udgangspunkt kl. 9. 


Læreren skal huske
→ At sørge for transport til Skamlingsbanken (søg evt. kommunens transportpulje https://hercules.kolding.dk/sko?item=1567498 )
→ At sætte eleverne sammen to og to til dagens opgaver

Sønderjyske kaffebord
Sønderjydsk kaffebord
Foto

Eva Kristensen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Gratis for Kolding Kommunes skoler. For skoler fra andre kommuner er prisen 500 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde
Fag:
Billedkunst, Historie
Læringsmål:
Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.
Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden.
Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie.