Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

YOUTUBERE OG ONLINE REKLAME - Elsssker min nye telefon

Eleverne er youtubere og skal lave sponsorerede indlæg for historiske telefoner.

"Hej alle sammen, i dag skal vi lave en lyric prank, og så skal I lige se min helt nye telefon ... Ericofonen!"

Hvordan ville en youtuber have markedsført Danmarks første telefon eller den første med drejeskive? Eller hvad med designikonet Ericofonen eller en slæbbar mobiltelefon på 5,5 kg?

Eleverne laver deres egne YouTube-videoer og skal tænke som virksomheder, når de vurderer, hvilken type youtuber der egner sig bedst til at sælge deres historiske telefon. Her skal eleverne både forholde sig til budskab, målgruppe og afsenderforhold.

Den teknologiske udvikling har både forandret børn og unges medieforbrug og den måde, virksomheder markedsfører deres produkter på. Vi bliver bombarderet med reklamer på de sociale medier. Youtubere og instagrammere, de såkaldte influencers, tjener penge på at markedsføre virksomhedernes produkter på deres platforme, og det kan ofte være svært at få øje på, hvornår indholdet er kommercielt, og hvornår det ikke er.

Reklame for Ericofonen
Hvordan ville en youtuber have markedsført Ericofonen?
©

Ericsson

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3½ time
Pris:
1500 kr.
Yderligere priser:
Prisen er ekskl. moms.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, It og medier, Samfundsfag
Læringsmål:
DANSK
Forløbet er rettet mod det tværgående tema It og medier med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger og målrettet producent. Eleverne reflekterer og diskuterer
afsender- og modtagerforhold i den kommunikation de møder online. Eleverne bliver bevidste om, at de er en målgruppe for virksomheder og får redskaber til at forholde sig kritisk til den markedsføring de møder online.

TEKNOLOGIFORSTÅELSE
Særligt kompetenceområdet digital myndiggørelse bringes i spil, når eleverne skal vurdere og forholde sig kritisk til digitale artefakters formål og intentionalitet og betydning for egne handlemuligheder og for samfundet. Hvilken betydning har det eksempelvis, når virksomheder kan målrette budskaber på de digitale platforme?