Om arrangementet
Bemærk at tilmelding er bindende, og deltagergebyret faktureres til institutionen, også i tilfælde af sygdom eller manglende deltagelse.
Åben skole - sanselighed, materialitet og engagement
Bemærk at tilmelding er bindende, og deltagergebyret faktureres til institutionen, også i tilfælde af sygdom eller manglende deltagelse.
Foto: Jane Bendix © ARKEN
Igennem mange år har eksterne læringsmiljøer, skoler, kommuner og forskningsmiljøer m.fl. arbejdet med og udviklet åben skole. Vi står i dag med en omfattende viden om, hvordan mødet med steder og rum uden for skolen tilbyder eleverne æstetiske erfaringer, materielle oplevelser og særlige muligheder for at deltage i undervisningen.
Åben skole er i bevægelse - og erfaringer fra både forskning og praksis bidrager til samtalen om, hvad undervisning båret af sanselighed og materialitet betyder for eleverne i nutidens skole.
Med konferencen inviterer vi på besøg i den åbne skole med en mærkbar ankomst på Arbejdermuseet. Her danner Festsalen ramme om dagens program:
Program
9:30
Mærkbar ankomst til Arbejdermuseet
med start ved porten på Rømersgade
10:10
Optakt
10:15
Når fremtidens skole åbner sig for børn
Ny viden om, hvordan børn og unge udvikler sig og lærer bedst, vil i en nær fremtid få os til at grine eller græde over skolen, som den var. Jeg tror, at skolen er bevaringsværdig, endda vigtig, men kun hvis vi tør tænke den helt forfra.
V. Lasse Bak Sørensen, lærer og forfatter
10:30
Når stedet engagerer
Hvordan kan elever forbindes til verden, opleve en atmosfære af stemthed eller overvældes af nye måder at se på verden eller forstå sin egen rolle i verden på? Oplægget sætter fokus på, hvordan åben skole kan engagere elever og på hvordan steder, materialiteter og æstetiske undervisningstilgange kan bidrage til æstetisk resonans og `tærskelsfortryllelse´.
V. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, lektor, DPU (Æstetik & Didaktik) og Lise Sattrup, Ph.d., pædagogisk udviklingskonsulent, Skoletjenesten
10:50
Mellemrum
10:55
Rummets atmosfære som didaktisk åbning
Hvordan kan man forstå rummet som en materiel medunderviser, når skolen kommer på besøg i kirken, og kirkerummet fungerer som eksternt læringsrum for skolen? Oplægget sættet fokus på, hvordan rummets atmosfære bruges som didaktisk åbning i forskellige moderne kirkerum. Og på hvordan man kan tale om kirkerummets specifikke didaktik som en almen rumpraksis for æstetiske dannelsesprocesser mellem kunst og æstetisk - teori og praksis.
V. Mette Berndsen, kunsthistoriker og didaktiker, ph.d.-studerende, DPU
11:25
Mellemrum
11:30
Det historisk materielles betydning på kulturhistoriske museer set fra et elevperspektiv
Hvordan oplever elever det historisk materielle på kulturhistoriske museer, når disse fungerer som eksterne læringsrum for udskolingselever? Og hvordan kan sådanne oplevelser skabe mulighed for elevers historiebevidsthed? Med udgangspunkt i empiriske indblik i undervisning på Rosenborg Slot, Københavns Museum, Arbejdermuseet og Nationalmuseet undersøges materielle oplevelser og historiebevidsthed ud fra et elevperspektiv med henblik på at udvikle didaktiske perspektiver til undervisningspraksis på kulturhistoriske museer.
V. Victoria Percy-Smith, lærer og materiel kulturdidaktiker, ph.d.-studerende, DPU
12:00
Frokost i Festsalen
13:00
Antropocæn resonans - sanselig dannelse i en verden i forandring
Hvad sker der med os mennesker, når den fysiske og materielle verden, vi er en del af, ændrer sig? Hvordan kan vi forbinde os til andre måder at være i verden på? Gennem eksempler fra egen praksis med elever og studerende vil jeg introducere resonans og økologisk opmærksomhed som didaktiske omdrejningspunkter for sanselig dannelse i det antropocæne.
V. Helene Illeris, professor, Universitetet i Agder
13:45
Mellemrum
13:55
Fem pædagogiske bevægelser i rum
V. Mette Berndsen, Helene Illeris, Lars Emmerik Damgaard Knudsen & Lise Sattrup, Ane Riis Svendsen & Galit Peleg og Victoria Percy-Smith
14:50
Afslutning
15:00
Tak for i dag
Mulighed for efterfølgende samtaler, kaffe og kage