Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Dialog og genstande på skærmen - nyt virtuelt undervisningsformat på KØN

Af
Jakob Haahr-Pedersen
Hvad sker der med dialogen, når museumsformidler og elever ikke er i samme rum, og hvilke genstande fungerer bedst på en skærm? De spørgsmål har KØN - Gender Museum Denmark i Aarhus undersøgt i udviklingen af et nyt live virtuelt undervisningsformat for udskolingselever.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Til udviklingen af et nyt virtuelt undervisningsformat har KØN Gender Museum Denmark indrettet et komplet studie med bl.a. disk, tv-skærm og en reol med forskellige genstande. Det første undervisningsforløb hedder `Hvad f*ck er feminisme?´, og det bliver et af flere forløb med en fælles målsætning om at nå ud i hele landet på nye måder med KØN´s undervisning. 

Live fra studiet kan museets formidlere føre udskolingsklasser gennem det halvanden time lange forløb, der kredser om de to historiske feminismebølger og feminisme som fænomen i dag. Imellem fælles oplæg, fysiske øvelser og opsamlinger fra studiet skal eleverne arbejde på egen hånd i grupper hjemme i klassen. Det stiller krav både til indholdet i forløbets øvelser, de tekniske løsninger og til lærerens rolle som dialog-ambassadør blandt eleverne, fortæller Simone Due Rasmussen, der har udviklet og testet det digitale undervisningstilbud på museet.

Dialog og genstande i spil på nye måder

Al undervisning på KØN er bygget op omkring dialog og brugen af fysiske genstande, og begge dele bliver naturligvis udfordret i et digitalt format, hvor museumsformidler og klasse er adskilt af en skærm. Det vilkår tvang museet til at tænke nyt, forklarer Simone Due Rasmussen:

”I det nye forløb bruger vi en række forskellige digitale virkemidler til at få elevernes stemmer i spil på nye måder, fx quizzer og Mentimeter. Mange af de emner, vi beskæftiger os med som museum, kan virke tabubelagte for nogen, og der har de anonyme digitale besvarelser haft den fordel, at de giver en masse input fra eleverne.” 

I forhold til at bringe genstande i spil på skærmen har KØN forsøgt at udvælge genkendelige genstande, som de fleste elever har et intuitivt forhold til, selv når de ikke står med dem i hånden. Det kan fx være en højhælet sko eller et banner. Hjemme i klassen skal eleverne bl.a. arbejde med udgangspunkt i billeder fra mandebevægelsen. 

Balance mellem digital og analog formidling 

I udviklingen af det nye forløb har det været afgørende for KØN at udforske og finde balancen mellem de digitale virkemidler og muligheder og det analoge univers, som museet repræsenterer, forklarer Simone Due Rasmussen:

”Det digitale format har gjort det muligt for os at tænke nyt på flere områder. Samtidig har det været vigtigt for os at holde fast i elevernes levende møde med en museumsformidler, fordi vi kan starte en anden type dialog med eleverne end klassens lærer - også gennem en skærm.” 

Se og book det nye undervisningsforløb `Hvad f*ck er feminisme?´ her

Måske er du også interesseret i