Om arrangementet

Dato
Sted
Nationalmuseet, Ny Vestergade 10 1471 København K
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis, men der opkræves gebyr ved udeblivelse
Copied!

Fremtidens museumsundervisning

Hvordan afspejler den aktuelle museumsundervisning de forandringer, som præger både samfund, omverden og pædagogik? Hvordan kan vi gennem aktuel museumsundervisning blive klogere på, hvilken retning museernes pædagogiske praksis bevæger sig i?
Dato
Sted
Nationalmuseet, Ny Vestergade 10 1471 København K
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis, men der opkræves gebyr ved udeblivelse
Copied!

Børn i udstillingen på Planterium

Foto: Lars Erik Andreasen © Planetarium 

Hvordan præger tidens store udfordringer – som klima, trivsel og ulighed – den pædagogiske tænkning på museer i dag? Og skal kriser drive den pædagogiske udvikling på museerne, for at den kan være aktuel og relevant? Vær med, når Skoletjenesten sætter fokus på tendenser i museumsundervisningen og inviterer til fælles refleksion over, hvordan nutidens – og måske fremtidens – museumsundervisning ser ud. 

Hvordan kan vi idehistorisk anskue det, undervisningen skal være et svar på, i lyset af nutidens kriser og forandringer? Det undersøger vi gennem en samtale med Mikkel Thorup, professor i idéhistorie. 

Bagefter kan du gennem en række workshops dykke ned i:

  • Børnecentreret undervisning i Nationalmuseets projekt Genstart
  • Louisianas arbejde med at styrke unges sociale fællesskaber i Kunstkraft
  • Filosofiske og æstetiske læreprocesser hos MAPS (Museum of Art in Public Spaces)
  • Billedøkologisk undervisning på Arken – Museum for Samtidskunst
  • Legende tilgange i undervisningen på Teknisk Museum
     

Program 

10.00 - 10.15 
Ankomst
Museet åbner og deltagerne finder vej til festsalen på 1. sal.

10.15 – 10.20 
Velkommen til Nationalmuseet 
V. Inga Paulsen Albertsen, programchef for Program, oplevelse og læring, Nationalmuseet 

10.20 - 10.30 
Rammesætning af temadagen 
V. Dorte Villadsen, pædagogisk udviklingschef, Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer 

10.30 - 11.15 
Tid, samfund og undervisning – idéhistoriske perspektiver
En samtale med Mikkel Thorup, professor i idehistorie, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet   

11.15 - 12.15 
Workshoprunde 1
Man går ud i en workshop efter eget valg.  

12.15 - 12.45 
Frokost 

12.45 - 13.45 
Workshoprunde 2 
Man deltager i endnu en workshop efter eget valg. 

13.45 - 14.00 
Pause (med kaffe og kage) 

14.00 - 14.45 
Refleksion over egen praksis 
Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer faciliterer dialog mellem deltagerne. Fokus vil være på refleksion over deltagernes egen undervisningspraksis.  

14.30 - 14.45 
Opsamling og afrunding 

Spørgsmål til indhold og tilmelding

Portræt Henrik Guldager Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesen

Henrik Guldager Johnsen

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
29 13 93 26
Se profil